Raw blåbärs-cheesecake

Igår eftermiddag bestämde jag mig för att baka lite. Tittade igenom fliken "gillade inlägg" på bloglovin och hittade en frozen cheescake utan cheese inne hos Annie och bestämde mig för att testa. Ofta tycker jag att dessa "nyttiga kakor" innehåller massa konstigheter som inte går att köpa i mataffären och som gemene man inte har hemma i köket. Men i den här var det ingenting (förutom acai-pulver som jag hoppade över). Jag tror dessutom att detta är första gången jag bakar något RAW. 
 
 
Här hittar ni Ursprungsreceptet inne hos Annie, men för att ge er en överblick radar jag upp ingredienserna nedan.
 
Botten
1.5 dl mandel
10 daddlar
några nypor flingsalt
 
Fyllning
3 dl cashewnötter
3 msk honung
4 msk kokosolja
2 dl tinade blåbär
1-2 msk vatten
1 banan
(1 msk acaipulver)
 
Och resultatet? riktigt gott! Lite mycket kokossmak, så nsta gång minskar jag nog på kokosoljan och ökar mängden blåbär. jag använde vanlig mörk choklad jag smälte och hällde över. 
1 Patrik :

skriven

Ser gott ut :) Bra också när det är nyttigt, då kanske det inte gör något om man råkar äta upp hela själv...

Svar: exakt :) Perfekt till frukost, lunch middag och mellanmål :P
Josefin Sjöberg

2 Linnéa:

skriven

Gud så gott det ser ut! Lite creepy färg bara. :)

Svar: JO, men samtidigt lite roligt med en färgglad kaka ;)
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer