Tänkte du hoppa över frukost?

Nu tar jag upp det där med frukost igen. Att äta frukost är ett av de mest välkända metoderna att tappa vikt eller vara hälsosam. Det är det viktigaste målet, får man lära sig redan på dagis. Trots detta är det alltid frukosten som är det må som kapas först, det som är lättast att hoppa över. Varför är det såhär?

Jag köper inte att "jag är inte hungrig på morgonen" eller "Jag har ingen aptit precis efter att jag vaknat". Visst, det må vara sant, men är det en anledning att inte äta frukost? Precis som att man en gång vant sig vid att nte äta frukost är det bara att bestämma sig för att bryta den vanan och istället införa rutinen att äta frukost.

Varför är det då så viktigt med frukost? Det finns flera anledningar, utöver det att det är fruktansvärt gott och mysigt med frukost.

1. Kroppen behöver startas på morgonen. Genom att e den bränsle förstår den att det är dags att vakna och börja jobba. Får kroppen ingen energi kommer den spara det som redan finns i kroppen så länge som möjligt för att inte riskera att gå helt tom, dvs energireserverna lagrade i fettet.

2. Om man vaknar på morgonen och inte är hungrig kanske man tänker: gud vad bra! jag frtsätter att inte äta så länge som möjligt så har jag inte ätit något onyttigt och jag går ner i vikt. sedan blir klockan 10 och kollegorna/skolkompisarna ska 10-fika och din mage har börjat kurra. Men du är duktig och avstår fikan tänker du. till lunch tar du några salladsblad för "du har ju varit så duktig hittills". När klockan slår 15 har du ingen energi, ont i huvudet och allt går väldigt väldigt ångsamt. Du tar dig in i fikarummet och letar igenom varenda skåp/låda efter något att äta. Allt som finns där är 3 muffins som blivit kvar från 10-fikat. Du trycker maniskt i dig alla tre för att stilla hungern och sötsuget som uppkommit i brist på energi och lågt blodsocker. Hade det inte varit bättre att äta frukost?
Dagens frukostskål. Fil utrört med kvarg toppat med mango, hallon, solrosfrön, pumpakärnor, russin o havrefras

Har DU ätit frukost idag och vad bbjöds det då på?
1 EmelieMaria - träning&annat:

skriven

Fattar inte hur man inte kan vara hungrig på morgonen?! Jag vaknar alltid typ utsvulten haha.. Här blev det först proteinshake innan promenad och sedan gröt och apelsin! :)

2 Pierre:

skriven

Tvä knäckebrön med leerpastej och gurka! Det är sånt som hinns med när man ska iväg tidigt till jobb. klappar mig själv på huvudet

3 Julia:

skriven

Jag åt LCHF-knäckebröd jag bakat själv med smör, leverpastej och tomat på.

Jag tror att frukostmåstet gäller mest om man äter mycket kolhydrater eftersom man då är "beroende" av nya kolhydrater med jämna mellanrum. Som LCHF:are upplever jag att jag inte bli lika akuthungrig och jag kan lätt träna tuff styrketräning utan att äta frukost innan.

4 Jennifer:

skriven

Förstår inte heller hur man kan hoppa frukosten? Dör ju nästan av hunger på morgonen..ganska ironiskt för bara några år sedan bestod min frukost av typ ett halvt rostbröd och 1 glas oboy men idag är frukost det bästa jag vet typ :D



Idag blev det: ett hemmabakt rågrussinbröd med kokt ägg och en skål med naturell lättyoghurt och Paulins fullkornsflingor med tranbär och blåbär. MUMS!

5 edison:

skriven

Jag mar alltid illa pa morgonen och har alltid haft svart att ata frukost, tyvarr mar jag annu mer illa on jag inte ater frukost sa det blir ju ett maste. Idag blev det keso med jordgubbar, linfro och loppfro : )

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer