Kettlebells - bra hemmaträning?

Jag har funderat ännu mer med det där på hemmaträning. Mitt mål här under hösten är att inte "behöva" skffa ett gymkort, utan att få till lite lättare styrketräning hemma. I nuläget har jag dock inga andra redskap än en stång man kan hänga upp för chins och dyllikt, och en yogamatta. Det räcker inte riktigt känner jag. Jag har därför funderat en del kring om jag borde utöka utbudet här hemma med något tyngre. Tankarna har gått kring egen skivstång och hantlar, men har nu fastnat vid något annat. 
 
Min tanke är helt enkelt att börja samla på mig en liten grupp kettlebells. Det finns ju fantastiskt mycket roligt man kan göra med dem, och det finns övningar där man jobbar både med styrka och kondition. Kanske lite mer funktionell styrka än bara hantlar, men samtidigt kan man göra mycket av det man gör med hantlar, även med kettlebells.
 
Jag har snurrat runt lite och fatnat på den här hos MMsports. Vet dock inte om man ska börja med 8 eller 12 kg. Tänker väl mig kanskeatt inom en ganska snar framtid ha köpt båda två. Men jag får nog fundera lite till...  
 
Och hur underbart är det inte att de har olika färg på de olika vikterna?
 
 
1 Patrik :

skriven

Jag gillar Kettlebells och det är väl nästan det enda redskapet jag använder när jag tränar. Perfekt "hemmagym" som är enkelt att uppgradera när man känner att det är dags för något tyngre. Den lättare som man vant sig med är ju fortfarande bra till Tabata övningar.

2 Sofie - Mamma till 2:

skriven

Kika gärna in hos mig och tävla om ett presentkort värt 1000:- :)
http://sofieeklund.vimedbarn.se/vinn-presentkort-hos-bona-parte/

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer