Dags att komma ut

Mat är något som kan debateras i all evighet. Något som garanterat har debaterats i en evighet redan och som kommer fortsätta debateras. Det finns lika många sätt att äta som det finns personer på jorden. Och alla dessa dieter sen. Quickfixes för att gå ner i vikt på extrema sätt. 
 
Men tänker man ett steg längre är ju en diet inte ett sätt att gå når i vikt. Det är mycket mycket bredare än så. en diet är ett sätt att äta. En kosthållning. Det har fått en negativ klang och diet har blivit en synonym för bantning. Hur som helst tror jag som sagt att vad och hur man ska/bör äta är väldigt individuellt. Det viktigaste är att hitta något som funkar för en själv. Något man kan hålla sig till utan att göra allt för stora uppofringar och ett sätt som får en att må bra. Jag har hittat ett nytt sätt, som jag tidigare verkligen inte trodde skulle vara något för mig.
 
Jag har läst om Periodisk Fasta i över ett år på lite olika ställen. Jag har varit nyfiken på att testa, men samtidigt väldigt skeptisk till det. Efter att ha tittat på vetenskapens värld om Periodisk fasta och läst om hur Maria hakade på det tänkte jag tillslut att testa kan man ju göra i alla fall. 
 
Jag fegade lite i början och åt en halv grapefrukt till rukost varje morgon för att vänja mig vid ett mindre energi-intag på morgonen. Det var väl inte så smart kanske, för det enda det gjorde var att jag bröt fastan och blev därmed hungrig innan det var dags att äta på riktigt. Efter en vänlig och kärleksfull utskällning av Maria uteslöt jag även grapefrukten och nöjde mig med morgonkaffet. 
 
Stora portioner under färre timmar fungerar riktigt bra
 
Innan jag började trodde jag att det skulle bli extremt svårt. Jag har ju själv alltid sett mig som en frukostmänniska. En sån som anser att frukosten är det bästa målet på hela dagen.. Jag trodde inte heller att jag skulle klara av att vara utan mat ända fram till klockan 12. Men vet ni vad? Det har gått hur bra som helst. Visst, det var rätt svårt i början. Dels att bryta mönstret att det första jag gör när jag vaknar är att äta. Men även att vänja kroppen och huvudet att det är okej att vara lite hungrig ibland. 
 
Senaste veckan har dock hela kroppen varit i obalans på grund av denn räliga förkylning som nu gått över till hosta, och därmed bröt jag mitt ätmönster. Det blev till att äta så ofta jag orkade och ahde lust för att få i migg tillräckligt mycket. Den här perioden har dock medfört en hel del funderingar kring hur jag fungerar på Periodisk Fasta. Det första och största jag kommit fram till är att man utesluter automatiskt mycket onödgt i och med att man inte äter på varken kvällen eller förmiddagen. När klockan slår 20 är man liksom klar. 
 
Det andra jag kommit fram till är att kroppen känns så mycket lugnare. Det känns lite som att kroppen får vila lite från att bryta ner mat under de timmarna man fastar. Det kan också vara en placebo-effekt, men jag tror att jag pratat om det tidigare, placebo behöver inte vara negativt. 
 
Idag börjar jag med Periodisk Fasta igen och ser fram emot att komma förbi uppstarten igen och bara köra på. Det kommer uppdateras mer om det här. Jag vill prata om saker som träning under Periodisk Fasta. Även hur jag hanterar sociala situationer. Går det att kombinera Periodisk Fasta med ett rikt socialt liv? Ja, som sagt. Det kommer mer. Och har ni några funderingar, så fråga! 
 
Jag idag redo för att återigen starta med PF
 
Jag är verkligen inte någon expert på det här med Periodisk Fasta. Inte än. Jag har bara testat i några veckor, men jag har fått blodad tand och känner att det funkar bra för mig. Jag säger verkligen inte att detta är något som funkar för alla, men det funkar för mig. Den enda funderingen jag har är att jag kanske inte får i mig tillräckligt mycket mat under mina ättimmar. Även detta är något jag ska fundera på och reflektera över vid ett senare tillfälle. 
1 M:

skriven

Jag körde PF ett tag och var mycket nöjd. Tränade varje morgon och byggde ändå muskler (dock en shake bcaa efter). Dock fick jag inte den "viktminskning"/Fettförbränning som jag var ute efter så gav upp. Men det finns alltid i bakhuvudet och jag är allt bra sugen på att börja igen - dels för det du säger, att man hoppar allt onödigt.. Ska bli spännande och se hur du tycker träningen fungerar samt ett socialt liv.

2 Patrik :

skriven

Dieter är ett intressant ämne :) som jag ser det är väl diet något man kör tillfälligt för att nå ett mål åt något håll. Annars är det väl sund kosthållning eller vad kan man kalla det?

Periodisk fasta är ganska intressant, jag hade det som min normala kosthållning under väldigt många år. Utan att veta att det var periodisk fasta. Brukade äta två rejäla mål om dagen, ett mål mitt på dagen och så ett vid 18 tiden på kvällen. Funkade riktigt bra och jag hade inga problem med det. Sen bytte jag arbetsmiljö och fick rutiner där det ingick frukostrast vid klockan nio. Eftersom alla andra åt den tiden så började jag också äta något lättare, vid den tiden. Sen efter det har jag börjat vänja mig vid att det ska vara frukost... men tror faktiskt att jag var i bättre form på den tiden som jag inte åt frukost utan väntade till mellan 12 & 13 innan det var dags för mat.

Har inbland funderat på att återgå till den "periodiska fastan". Ganska praktiskt att slippa äta direkt på morgonen.

Svar: Vi har ju också frukostrast på jobbet, men det funkar hur bra som helst att bara dricka kaffe på den rasten. Det är inte heller någon som tycker det är något konstigt om man inte äter något då, inte så många som reflekterar över det. De antar väl att man äter innan eller något. För jag går ju inte runt å skryter om att jag sysslar med PF... Det där med att äta eller inte äta är ju väldigt känsligt...
Josefin Sjöberg

3 Helena:

skriven

Kan du inte skriva mer om vad Periodisk fasta är?

4 Maria - Helt (h)ärligt!:

skriven

Vad bra att min "utskällning" gav effekt! För visst märker du skillnad? Man tror att man inte ska klara av att fasta till lunch, men när man väl gör det for real (dvs skippar den där "minifrullen" som man är så rädd att ta bort) så går det hur bra som helst! Grymt att du trivs så bra med det också - minns att vi bollade detta redan förra sommaren. Nu kör vi! Ska bli intressant att läsa vidare om dina upplevelser.

5 Felle:

skriven

Men hur funkar det med PF när du tränar på morgonen? Bryter du inte ner musklerna och du kör ett hårt gympass och sedan väntar 4-5 timmar med att inta energi?

Svar: Vid träning bryter man alltid ned musklerna, och även om man bör äta direkt efter får du ju inte ett sämre resultat av att träna och sen inte fylla på med energi direkt jämfört med att inte träna alls. Jag har aldrig fyllt på direkt ed massa mat bara för att jag tränat, utan kan vänta några timmar med det ändå,så jag märker inte så stor skillnad. Dock vet jag att många som kör PF använder aminosyror de fyller på med direkt efter styrketräning, och så småningom tänker jag testa det också. Men tänkte att jag behöver ju inte ta allt på en gång ;)
Josefin Sjöberg

6 Linda:

skriven

Jag har väldigt oregelbundet schema iom skola och kommer därför inte kunna träna under fastan för det mesta. Vet du om det finns någon mening med att köra pf om man inte utnyttjar fastan och tränar då? En fördel skulle ju vara att komma undan småätandet som annars är ett stort problem för mig. Det kräver ju ändå en omställning att börja med pf så hade varit skönt att ha en aning om det kan vara givande ändå.

Svar: Hej Linda! JAg förstår inte helt vad du menar. För mig handlar periodisk fasta enbart om riktlinjer när jag ska äta. Träningen kan man utföra när man vill under dygnet. Det finns många som väljer att inte lägga den under fasteperioderna för att de känner att de har för dåligt med energi. Jag tränar både på morgonen innan skola och jobb och på kvällar, varierar det rätt bra. Jag kommer om en vecka eller så när jag kommit in i fastan och träningen igen skriva ett inlägg om just min träning kombinerat med PF, så fortsätt titta in här :) Hoppas du fick någorlunda svar på din fråga :)
Josefin Sjöberg

7 Emma:

skriven

Fin du är!

Svar: Tack :)
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer