Att använda sig själv som motivation

Jag följer många bloggar, och stor andel av dem är träings/hälsobloggar. Varje dag postas massa bilder på vältränade smala tjejer som "fitspo". Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Visst, många bilder är väldigt motiverande och framförallt väldigt snygga. Ofta står det ett klämmigt citat under som är till för att motivera ännu mer, Till exempel "Strong is the new skinny" eller "Your mind will quit a 100 times before your body does". 
 
Jag förstår tanken med dessa. De finns till för att när man har det kämpigt få hjälp med att ta sig i kragen och hitta en anledning till att lägga ifrån sig godispåsen och pallra sig bort till gymmet. Men det so skrämmer mig är att detta är ett fenomen som kommer från ätstörningskretsarna och ana. Man har tagit deras "thinspo", lagt på muskler på tjejerna, modifierat citaten och sedan döpt om de till fitspo. I vissa fall har man inte ens ändrat citaten. (Once on your lips allways on your hips?!)
 
Man måste ha realistiska mål. Man kan inte ändra sin livsstil över en natt, och ska inte försöka göra det, för det leder inte till någon varaktig förändring. Du kan inte gå från att inte träna alls till att träna 7 pass i veckan Man måste börja med att få in rutinen att faktiskt träna först. Det ärvarken bra för psyket eller kroppen och kommer garanterat inte hålla i sig så länge. Och genom att sätta upp dessa fitnessgudinnor som målbild för hur man vll se ut... Det är bara dumt, för det är väldigt få som faktiskt når dit. 
 
Varför ska vi över huvudtaget hålla på och jämföra våra kroppar med andras? Alla kroppar är "one of a kind" och man ska vara stolt över den man har.Även om den inte ser ut precis som man vill, är pecis så stark man önskar eller är så snabb som den en gång varit. Du har det i dina egna händer och det är bara dig själv du ska jämföra dig med! Hur sk du annars kunna se förbättringar och framsteg? Kroppen är en underbar sak som klarar av å oerhört mycket och du kan se till att den klarar ännu mer. Men inte av att sitta och titta på fitspo eller thinspo. 
 
Efter min semestervecka i turkiet hamnade massa bikinibilder på facebook och jag blev chockad över hur (förlåt osvenskt uttalande kommer) oerhört jäkla snygg jag var. Så nu har jag mig själv som fitspo. Har mig själv som omslag på min kalender och som bakgrundsbild på telefonen. Bara för att påminna mig själv om hur bra jag är och hur snygg jag kan vara utan att leva extremt. 
 
Varsågoda, här bjuder jag på min fitspo
 
1 Pierre:

skriven

Jag har inga mer fantasiska ord än att jag håller med. Det är inget fel med att ha inspirerande bilder på "kroppar" som man skulle vilja uppnå själv men allt tar sin tid och det är inte säkert att ens kropp har möjlighet att nå den bild man önskar.. blir man besviken och slutar träna då? Hoppas inte, för träna är kul och det är uppmuntrande att se resultat och se ens egna utveckling. Inte glömma att belöna sig själv. =)

Svar: Men eller hur! Sen beror det helt på vilka kroppar man försöker eftersträva. Jag har varit inne påen hel del forum och sett unga tjejer publicera bilder på tokdeffade muskulösa tjejer, och skriva: såhär ska jag se ut till nästa sommar. När de sitter med ganska många kilos övervikt och i princip ingen träningserfarenhet. Man måste vara realistisk i målsättningen, annars blir man bara besviken.
Josefin Sjöberg

2 Emma B.:

skriven

så himla bra skrivet! Håller med till 1000! Jag tycker alla dessa "fitspo" bilder som ska vara peppande är snarare tvärt om, omotiverande. Kanske mest för att jag vet att de är sjukt mycket photoshopade för att framhäva det man vill ska synas och försökt dölja de som man inte vill ska synas. Och för att de känns så fel. Vem säger att just den kroppen är den perfekta drömkroppen på bilden? Ska jag vara ärlig tycker jag alla dessa "fitspo" bilder tagna från nätet är grymt tråkiga och oäkta på något sätt. Däremot tycker jag det är mycket mer motiverande med "fitspo" bilder från "vanliga" människor, typ som dig och andra. Man kan känna igen sig i personen och få känslan "det kanske inte är omöjligt ändå". Och det känns mer äkta!

Visst jag skulle väl inte tacka nej till en sådan kropp, men jag vet att jag aldrig kommer uppnå den eftersom jag har och har haft alldeles för många extra kilon som kommer sätta sina spår. Så jag är realistisk och är nöjd så länge jag har ett bra bmi och min kropp mår bra. :)

Svar: Vad skönt att det inte bara är jag som är skeptisk till den hysteri som råder kring denna fitspo :P Håller med om att man finner så mycket mer motivation om man får se människan bakom bilderna också. Man vet att det är på riktigt och vilken resa som ligger bakom och liknande.
Josefin Sjöberg

3 Erika:

skriven

Bra skrivet! Skrev innan idag ett inlägg att jag motiveras av att kolla på mina förebilder och delmålsbilder. Blir motiverad att inte se ut så igen och att se min resa och att det faktiskt händer saker

Svar: Jo men eller hur, det är bara en själv man kan göra en rättvis jämförelse med.
Josefin Sjöberg

4 Mikaela:

skriven

Jag har också funderat en del på dessa fitspo-bilder. Dessa är ofta retuscherade, vilket gör att även om man hade liknande kropp som dem från början är det i princip omöjligt att uppnå en likadan som på bilden. Dessutom har jag funderat på att även om jag var lika deffad som dessa brudar skulle det inte vara lika snyggt på mig, då jag inte skulle ha några former kvar, eftersom 90% av tjejerna på fitspo-bilder har silikonbröst. Jag är smal och har muskler, men vill bli mer musklad, dock är det svårt att bli mer deffad utan att förlora tuttarna. Dock kan jag ändå bli inspirerad till att träna ännu mer och ännu hårdare av bilderna, vilket jag ser som positivt.

Svar: Jo men helt klart kan bilderna fungera som motivation i form av att man vill träna, men jag tror, precis som du säger, att det är viktigt att man inte sätter de tjejerna som målbild, att det är SÅ man ska se ut. Sen tycker jag ofta att "känslan i bilderna" kan fungera väldigt inspirerande. Om du förstår va jag menar ;)
Josefin Sjöberg

5 LINNÉA DAHLGREN:

skriven

Oj vad bra skrivet, jag har haft tankarna lite på detta men nu kan man säga att man fick sig en liten tankeställare. Du har så rätt!!!

Svar: Tack. Jag tror man måste försöka vara mer kritisk generellt. Bara för att det handlar om träning och nyttig mat behöver det definitivt inte innebära att det är hälsosamt.
Josefin Sjöberg

6 Paulina:

skriven

Du gör helt rätt i som har dig själv som fitspo!! :)

Svar: Tack :)
Josefin Sjöberg

7 Maria - Helt (h)ärligt!:

skriven

Vilket härligt inlägg Josefin! Du är jättefin tycker jag :-) Kram!

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer