Gör träningen till en självklarhet

Jag fick för ett tag sedan ett önskemål bland kommentarerna att lägga upp ett träningsprogram för nybörjare. För mig känns det jättekonstigt att jag skulle sitta här och rekomendera andra hur de ska träna. För mig är träning något väldigt individuellt och ingen människa är den andra lik. Jag ska försöka förklara hur jag tänker.
 
Jag tror att det största felet man gör när man bestämt sig för att börja träna är att man vill att allt ska hända direkt. Man köper ny dyr utrustning, man lägger om kosten och planerar att träna 5-6 gånger i veckan. Man håller denna planering i en vecka och känner sig fruktansvärt duktig. Vecka nummer två börjar man fuska lite för "jag var ju så duktig förra veckan". Dessutom förväntar man sig resultat. Man har ju trots allt tränat och ätit ganska bra i två veckors tid, varför händer inget? Varför har jag inte magrutor och långa smala ben vid det här laget? Sakta men säkert blir motivationen lägre och lägre. Det blir allt lättare att fuska och hoppa över träning. 
 
Så hur undviker man då denna "nybörjarfälla"? Jag tror det finns två saker man måste tänka på. Det första är att hitta en träningsform som funkar för en själv. Bara för att dina favoritbloggar eller reportagen i hälsotidningar säger en sak så behöver det inte vara det som funkar för dig. I början kanske det mesta känns jobbigt och tråkigt och enbart som ett belastande måste. Men det finns alltid något som känns bättre än sämst. Jag tror det gäller att hitta en träningsform som, även om den inte är rolig till att börja med,att du åtminstone kan tänka tillbaka när träningspasset är slut och säga: det där var ju inte så farligt. 
 
Nästa viktiga punkt hänger ihop med det jag skrev om först. Börja försiktigt. Visst, det är lätt atttänka att man vill ha en kickstart, men jag tycker det är viktigare att få in rutinen och glädjen. Det jag gjorde när jag bestämde mig för att börja satsa på träningen lite extra det var att följa Runners nybörjarprogram. Jag bestämde mig för att följa det till punkt och pricka trots att jag hade orkat springa längre de flesta gångerna. Men genom att gå ut väldigt lugnt och med en planerad rutin som absolut inte var extremt mycket (3 gånger i veckan). 
 
Jag tycker även det funkar bra att lägga fokus på att se till att träningen blir av framför hur snabbt, hur starkt, hur långt eller hur länge. Den bästa träningen är den som blir av. Så att göra en krysslista där man samlar kryss för sin träning, räkna poäng eller att skapa sin egen passutmaning kan var några sätt för att motivera sig till att skapa träningstillfällen.
 
Jag tror att det jag ville komma fram till var: Fokusera på att skapa rutinen innan man börjar träva efter de stora resultaten. Resultaten kommer så mycket lättare om träningen blir en naturlig del i vardagen.
1 Emma B.:

skriven

Sjukt bra skrivet! Kunde inte sagt de bättre själv. :)

Svar: Tack:) Har funderat en hel del kring det. Och genom att dels titta tillbaka på mig själv, men även läsa många andra bloggar gick det upp lite för mig hur det ofta ligger till. Just att man går ut för hårt eller gör träningen till ett jobbigt måste...
Josefin Sjöberg

2 nicole:

skriven

Väldigt bra inlägg :) Jag tror du har väldigt rätt i det du skriver - majoriteten fixar nog inte att gå all in över en natt och hålla sig kvar i det, om man aldrig haft träning som rutin tidigare. För vissa av oss går det absolut - jag är en utav dom - men tror också det handlar mycket om vart man väljer att sätta sina gränser. Jag valde att gå väldigt hårt ut för att töja på gränserna senare, när jag kände träningen och kosten blivit vana.
Men jag tror det du säger om att hitta något som passar en, som man tycker är kul, är superviktigt. Och att vara schysst mot sig själv - precis som man skulle vara om det var en vän som frågade om råd.

Svar: Jag tror det är en viktig detalj du nämner, om man inte redan har en rutin sedan innan. Det jag nämner här är ju syftat till de som i princip inte har någon träningsbakgrund. Och generellt så handlar det ju om att hitta sin nivå, och därifrån sedanutvecklas. Men var den nivån ligger är väldigt individuellt.
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer