Saffranskaka med mandel och clementin

Nu är det mys. Det luktar nybakat i lägenheten och vi har tänt ljus. I eftermddags köpte jag små formar att baka pajer och kakor i. För att inviga dem testade jag detta recept som jag spanat in länge. En julig saffranskaka med mandel och clementin. Jag och Pågen delade på en nu ikväll och har därmed 3 stycken kvar till en annan dag.
 
Den var underbart god, men kanske lite väl mycket mandel. Blev nästan som saffransmakande mandelmassa. Tror att jag till nästa gång byter ut hälften av mandelmjölet mot något annat mjöl. Men oavsett var kombinationen saffran, mandel och clementin en riktig hit!
 
 
 
Nu när jag hyllat kakan vill jag även hylla formarna. Har spanat på dessa sedan början av oktober då vi köpte dessa till en av Pågens kompisar. Äntligen fick jag 4 stycken också. De kostar bara 29 kr och är perfekt storlek för att göra förrättspajer, portionsstorlek av potatisgratäng eller ja, vad som helst egentligen. 
1 Pierre:

skriven

Jopp, har liknande formar själv och som du säger, perfekt för en portion paj, förrätt, efterätt, gratäng etc. Klassiska former, slår aldrig fel.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer