Söndagplättar

En av årets julklappa var en ministekpanna. Jag hade önskat mig detta till att göra mina plättar i för att få dem i rätt storlek och tjocklek. Visst, i princip kan man använda en störr stekpanna och bara se till att det håller sig i ena änden. Men detta är svårt då man har en spis som lutar så att all smet hamnar som en halvmåna längs ena kanten. 
 
Med andra ord den här lilla fins röda stekpannan var perfekt och imorse invigdes den. Jag stekte bananpannkakor till mig och Pågen som vi mumsade i oss med grädde och varma körsbär. Så. Himla. Gott.
 
 
1 Maria - Helt (h)ärligt!:

skriven

Älskar att du säger PLÄTTAR :-D Trodde inte det fanns sörlänningar som gjorde det - vet inte hur många gånger jag haft diskussionen "plättar och pannkakor"...

Svar: Men pannkakor måste ju vara gjorda som pannkakor... plättar är ett annat ord för små runda stekta saker med konstiga ingredienser :P
Josefin Sjöberg

2 Maria - Helt (h)ärligt!:

skriven

Pannkakor i min värld är ugnspannkaka, allt man steker på spisen är plättar... Stora som små ;-)

3 LINNÉA DAHLGREN:

skriven

Åh vill också ha sån! Btw maria, googla pannkakor och plättar ;) mohaha

4 Patrik:

skriven

Plättar är gott, men tar sån tid att steka :) Jag har en gammal plättlagg i gjutjärn, en sådan som det är en massa runda ringar på så man steker flera åt gången, ca 6 cm i diameter. Fast som sagt tar det sån tid att den mest samlar damm....

Spisen går väl förresten att justera så den blir i våg? Brukar gå att ändra nivån på framfötterna genom att skruva dem + att man ändrar nivåerna bak genom att skruva på skruvar som sitter fram på sockeln och är förbundna med bakhjulen... Men, det är kanske olika på olika spisar...

Svar: Jo, visst går det att ställa den, men jag kommer ju alltid på det vid fel tillfälle. Dessutom ska vi byta spisen, såman skjuter upp det hela tiden :P
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer