sjukgymnastiken har börjat

I måndags var jag hos sjukgymnasten för första gången efter operationen. Jag fick några enkla övningar för att få upp rörligheten och de ska göras 3 gånger om dagen, under förutsättning att det inte gör ont. Jag har bestämt mig för att jag ska strukturera upp min rehab så att jag får den svart på vitt. Det är så himla lätt att man slarvar om man inte på något sätt får bekräftelse på att det är gjort så mycket som man ska. 
 
Jag vet att det för mig fungerar väldigt bra med att göra listor, checkboxar och liknande. Att få stryka något man gjort ger tillfredsställelse och bekräftelse på att det är gjort. Så det är vad jag ska göra nu. efter varje besök hos sjukgymnasten ska jag lista upp övningar och checkboxar för varje gång jag ska göra det. Sen kommer inte alla boxar bli kryssade, så är det ju, men de flesta ska bli det. 

 
Så nu är det fyra olika rörlighetsövningar som ska göras tre gånger om dagen, men fokus ligger framförallt på att få ner svullnaden och att kunna sträcka på benet helt. Därför ligger jag just nu på soffan med benet i ett ispaket och kollar på Suits, men innan jag går å lägger mig ska jag göra övningarna en gång till. Och redan imorgon är det dags för nästa besök hos sjukgymnasten. 
 
 

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer