Tankar på 4-split

Även idag var det mörkt och tyst när jag kom till gymmet. Det verkar som att det bara var förra veckan som folk gick bananas och skulle börja träna samtidigt som jag. Skönt att allt är på banan och som vanligt igen. 

Idag hade jag bestämt mig för bröst och biceps. Körde få övningar i dropset. Det suger verkligen ur det där lilla extra ur musklerna. Idag blev det enbart 4 övningar på mina 40 minuter och inte sådär jättemycket vila. Började med att fokusera lite på bänkpressen och det syns framsteg. Snart är jag uppe i målet 70% av kroppsvikt och det känns riktigt bra. Det är bara att fortsätta nu, för de där 70% är enbart ett första mål, ett lite mer långsiktit mål är såklart 100% av min kroppsvikt.

 
Funderar på att i nästa vecka testa en "riktig" 4-split för att få ett lite mer balanserat träningsschema. Någon som har något tips på ett bra upplägg? Både när det gäller kombinationen av muskelgrupper, men helst även med planerade övningar.
1 Lillblåsan:

skriven

4-split:

1. Lår + rumpa. Knäböj, utfall, Bulgarian-squats, benpress (om du ska ha fler övningar så kasta in benspark och bencurl också)
2. Bröst + axlar. Bänkpress, hantelpress, hantelflyes, Militarypress, arnold-press (you-tuba det om du inte gjort det innan).
3. Rygg + vader: Marklyft, Stående rodd, Chins/latsdrag bakom nacken, sneda rodd (tätt grepp i latsmaskinen, luta dig bakåt lite halvt, pressa ut bröstet och med armarna intill kroppen drag ner mot bröstet), Vad-press.
4. Biceps + triceps: Biceps-curl med rak stång, "preacher-curl", hammer-curl med hantlar, Dips (smala), scull-crusher, bred tricpes-extension (cable-crossen).
Bedömd tidsåtgång/pass: ca 45-50 minuter.

Detta är den spliten jag hade kört om jag kört 4-split...

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer