Löparhumör

Jag gillar att tänka på mig själv som en löpare. Jag är inte ute i löpspåret jätteofta, och när det går dåligt, då går det riktigt dåligt och jag sottar och svär. Men ingenting går upp emot de bra rundorna. Man flyger fram och har nästintill oändlig energi. Och för att inte tala om känslan efter ett sådant pass. Känslan i den rykande heta duchen efteråt.

Men hur gör man då för att få den här bra känslan? Man vill ju uppnå den varje gång. Utöver viljan och humöret säger jag utrustning, för det är vad vi själva kan påverka. Vädret kan vi inte bestämma över, hur mycket vi än vill. Och rätt skor eller en vindtät jacka, det gör stor skillnad. Likadant musiken i öronen eller klockan. Det jag har märkt är att om mina vader och fötter börjar krampa eller krongla, då är det kört. Då försvinner allt vad heter villja och jag börjar svära och gnälla och vänder hem fortast möjligt. Under en period undrade jag varför det alltid gick okej att sprina på fotbollsplanen, men så fort jag gav mig ut på en joggingrunda hemma så blev vaderna stumma och som små klumpar.

Sedan läste jag om Gococo's hyllade kompressionsstrumpor och insåg vikten av stöd för vaderna. På fotbollsplanen har jag ju fotbollsstrumpor på mig. Så när jag testade Att springa med fotbollsstrumpor även på mina vanliga löpturer, då gav benen med sig och den känslan försvann. Jag är väldigt nyfiken dock på att testa dessa "riktiga" löparstrumpor och kommer efter jul klicka hem ett par om plånboken tillåter det.

Har mina läsare några tips på utrustning som räddar löpturen? Vilken är er favoritkompis i spåret?



Och ett par riktiga löparskor hade inte suttit fel...
1 Vic:

skriven

Jag hade också gärna kallat mig själv löpare, men trots flitiga försök har jag aldrig kommit någon vart. I maj sprang jag ett marathon, men efter det har jag tappat lusten igen! Iaf, när jag sprang där insåg jag några få saker om utrustning:

* strumpor gör HELA skillnaden! Efter att konstant ha blåsor på tår och hela fötterna gick jag ner och køpte några löparstumpor från nike, och efter att ha provat dem gick jag ner och köpte tre par mer. Det var visserligen inte kompressionsstrumpor, men gav sjukt mycket bättre stöd än vanliga strumpor. Och inga mera blåsor! Så det kan jag rekommendera.



*trosor utan sömmar. Gäller visserligen mest för långa distancer, men men. Sjukt obehagligt med skavsår i skrevet..



//Vic

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer