Fett vs. Muskler

Mitt uppe i februarifokus fick jag en ny inriktning på allt som ni vet. Men jag tycker ändå att jag kämpat på bra. Jag försöker hålla koll på vad jag stoppar i mig och 80% av dagarna håller jag mig inom mina ramar, men vissa dagar blir det lite för mycket av det goda, men då är jag medveten om det, och då tycker jag inte det är hela världen. Målet är att till sommaren ha tappat mina trivselkilon som smugit sig på sedan förra sommaren, och att få fram mina fantastiska muskler igen (ja, jag tycker de är fantastiska och det står jag för). 

 

Hemma har jag en våg som mäter dels vikten, men även fettprocenten. Jag vet inte hur korrekt den är, men jag tänker att den nog mäter lika mycket fel ungefär varje gång, så ökning och minskning i fettprocent borde vara hyfsat korrekt ändå. Vpågen har inte fungerat som den ska pga av dåliga batterier den sista tiden och min senaste mätning var passande nog i februari. Så när jag klev upp på vågen i morse efter att den äntligen fått nya batterier kan ni ju tänka er att jag var spänd på att se om de här 3½ veckorna gett några resultat. Ni kan ju ana min besvikelse när jag låg 1 kg över vad jag undermedvetet förväntat mig. 

 

Trots besvikelsen masade jag mig till gymmet med känslan "det spelar ju ingen roll alls vad jag gör", men lyckades i alla fall få till ett grymt pass för axlar och bröst. halvvägs in i passet, med fortfarande en gnagande besvikelse över morgonens siffror kom jag på att jag inte hade tittat på fettprocenten. Jag klickade upp appen som snackar med vågen och såg till min förtjusning en minskning på 1,5%-enheter, och det är ju fantastiskt!
 

Insåg när jag tittade på den högra bilden såhär i efterhand att jag har fruktansvärt dåligt hållning på den. 
 

Så hur kommer det sig att jag inte lyssnar på mina egna råd och åsikter? "Stirra dig inte blind på vågen" och "1 kg muskler tar moindre plats än 1 kg fett". Nä, jag låter mig påverkas så fruktansvärt mycket av vikten. När jag har en bra känsla i kroppen och kan känna att jag gjort framsteg, att magen är plattare och armarna starkare, varför låter jag då vikten sänka mig? Så det som var en känsla av misslyckande vändes upp och ner på ett kick och jag känner mig GRYM!

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer