Februarifokus med ny riktning

Ja nu kan man ju fråga sig hur det går med mitt februarifokus. tanken var ju att hålla koll på maten och köra mycket och tung träning för att verkligen pressa fram resultat. Sen kom det en knäskada och satte några rejäla käppar i hjulet. Det har nu gått en vecka sedan skadan och det blir verkligen bättre och bättre för var dag som går.

Helgen spenderades uppe i Eskilstuna för att fira min fantastiska morfars 80-årsdag. Där blev det mycket mat, och promenader. Jag har med andra ord motionerat mitt skadade knä riktigt bra i helgen. När det kommer till kosten försöker jag att hålla ett bra fokus under veckorna och slappnar av lite under helgerna, men det känns ok, i alla fall så länge jag tränar som det var tänkt.

överst; roadtrip med bästa familjen, nere vänster; rörlighetsträning på motionscykel, nere höger; längtar tills fotbollssässongen är igång och mitt knä är helt.

Men nu kanske jag får börja tänka om, om jag vill komma i närheten av de resultat som var tänkt från början. Jag kan inte köra samma träningsupplägg som planerat då fotbollsträning är uteslutet resten av månaden i alla fall. Även mina benpass på gymmet måste läggas om till mer funktionell träning med lätta vikter och rehab.  

Därför måste jag ju nu ta ett extra grepp om kosten och att se till att få in extra träningspass även om man kan känna att det inte tjänar någonting till. Igår morse åkte jag till gymmet som vanligt innan jobbet, men istället för tunga marklyft och benböj blev det en 15 minuter på motionscykel och sedan rörlighetsövningar för mitt knä. Försökte även få till lite träning för rumpan, men det är svårt när man har ont och inte kan belasta knät fullt ut. Men jag märkte faktiskt resultat av träningen direkt. Det gjorde fruktansvärt ont under tiden jag tränade, men fram emot eftermiddagen blev det faktiskt väldigt mycket bättre. Så imorgon blir det nog lite motionscykel till och hoppas på ytterligare förbättring.
 
Så mitt februarifokus handlar nu om att bygga upp mitt knä så snabbt och bra som möjligt.
 

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer