Den godaste paj jag gjort

Idag gick vi lite tidigare från exjobbet, så jag har lagt eftermiddagen på att göra paj. gjorde två stycken, när man ändå lagar mat kan man ju laga mycket så det räcker ett tag. Det blev en vanlig hederlig tacopaj (med extra mkt lök och champinioner iblandat i köttfärsen) och en kycklingpaj.
 
Denna kycklingpajen var en underbar kreation, och därför tänkte ja dela med mig av vad jag hade i den.
 
 
Trycker ut en pajdeg i en form (3 dl mjöl, 125 g smör och 2 msk vatten)
Tärnar och steker en kycklingfilé, skivar några soltorkade tomater och slänger ner allt i pajskalet. 
Lägger en näve färsk spenat på kycklingen och strör över smulad fetaost.
Blandar ihop en äggstanning (några ägg en skvätt mjölk och salt o peppar) och häller över
Toppar med lite riven ost.
 
Ställ in i ugnen på ca 175 grader och låt stå till äggstanningen stelnat.
 
Den här pajen går att göra med vilken fyllning som helst. Bara fyll pajskalet med vad ni har hemma och toppa med äggstanningen. 
 
Tips på fyllning:
skinka eller kassler med purjolök och keso.
Kyckling, pesto och oliver
Broccoli, kalkon och keso
 
Har du några tips på pajfyllning?
1 Sara:

skriven

Varmrökt lax, spenat och västerbottenost! Mmmmm

2 Åse:

skriven

Jag brukar köra med en liten keso, ett eller två ägg och lite ost. Sen ner med vad man tycker är gott och sen ner i ett pajskal och på med ost. Funkar också till allt. =)

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer