Malmömilen 2013

Gårdagen, Lördag den 15 juni. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. En riktigt riktigt bra dag. Det var möhippa för en vän som gällde, med avbrott för malmömilen mitt på dagen. Loppet jag laddat för sedan i oktober nu. Jag kanske inte har tränat så fokuserat inför det som jag tänkt från början, men mentalt har jag verkligen fokuserat inför det här. 
 
Och igår var det alltså dags. Jag var på plats i god tid och inne i startfållan 15 minuter innan första starten gick. Solen stekte och det var bäldigt mycket folk och trångt. Starten gick för första gruppen. Och sedan för den andra och tredje gruppen också. 10 minuter efter första starten var det sedan min tur. 
 
När jag väl kom iväg var det så fruktansvärt mycket folk, som sprang så fruktansvärt långsamt, man hade kunnat gå snabbare. Självklart var det också omöjligt att springa förbi. Så de första 3 kilometerna letade jag bara luckr för att springa o konstant och tänkte inte alls på vilket tempojag egentligen höll. 
 
Ser ni mig? 
 
Efter 3-4 km började det bli ganska mycket lättare att själv sätta tempo, men jag fortsatte med ungefär samma tempo hela vägen. Vid vissa passagerar kändes det lite segare och jag drog ner tempot något för att komma tillbaka mentalt, medans på andra ställen, där det var mycket folk och musik flög jag fram av all positiv energi. Speciellt minns jag när man sprang förbi friskis och svettis strax innan 8 km och de peppade så att jag sprang de sista kilometerna med ett leende på läpparna, trots trötta ben. 
 
Min målgång (jag i oranget linne)
Ett av tävlingsmomenten var "ÅF-spurten" som gick ut på att man skulle spurta de sista 100 meterna i mål på så bra tid som möjligt. JAg kände mig oväntat stark och flög förbi många av mina medtävlande. Väl i mål fick jag medalj, frukt, vatten och chokladmjölk. Och en jäkla endorfinstorm. 
 
 
Och resultatet då? Mitt mål var ju att hamna närmare 55 minuter än 60 (då jag var anmäld i startgruppen 55-60). Jag vågade nästan hoppas på att det skullbli en tid under 56 minuter. I natt publicerades den oficiella tiden på Malmömilens hemsida. Plats 621 i damklassen (totalt 2190) med tiden 54:32. Behöver jag ens säga att jag är nöjd? Nytt Personbästa så det stänker om det! Vad det gäller de sista 100 metrara kom jag på 71:a plats i damklassen, inte fy skam.
1 Patrik :

skriven

Det blev ju en helt ok tid :) Antar att det också blir en del att ta ikapp när man inte kan hålla tempot på grund av trängseln i början.

Har fundera lite på att springa lopp jag också, men gissar att jag inte gillar trängseln, så chansen är rätt stor att jag inte tar steget till att anmäla mig för att testa på det.

2 Linnéa:

skriven

Åh vad kul!!! Grattis! Och grymt bra jobbat!!! Vilken grym kondition du måste ha :)

3 victoria:

skriven

Jättebra tid ju! Grattis :) visst är det kul med lopp!

Svar: Det var faktiskt riktigt roligt :)
Josefin Sjöberg

4 aalmeida.blogg.se:

skriven

Så duktig, grattis!

5 Linnea Dahlgren:

skriven

Haha oj, den där skulle va av mig.. inte av alicia ;)

Svar: haha :) Tack ;)
Josefin Sjöberg

6 Emma:

skriven

Vad kul att läsa ! Jag sprang ju springtime i hbg, väldigt kul. Dock dålig höft vilket gjorde det jobbigt att springa.. sprang på 56 minutervilket jag va glad över med de förtsättningarna jag hade..

dock har jag kommit på avvägar med mitt godisätande igen... ångest. :(

Svar: Det är bara att kämpa på. Är man medveten om sina snedsteg är det ju lättare att göra något åt dem. Och dessutom, lite godis nån gång ibland gör ju inget :P
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer