Träna hemma eller på gym?

För någon dag sedan fick jag en fråga angående vad jag tycker om hemmaträning och hur man blir av med distraktionerna som lätt dyker upp hemma. Detta är något jag funderat en del på och det finns, som med allt annat både för och nackdelar med hemmaträning. 
 
Att utföra sin träning hemma är smidigt. Man behöver inte ta sig ut, det är lättillgängligt och tidseffektivt. Man behöver i princip inte ens klä på sig. Däremot är det också lättare att hitta annat att göra istället eller att tänka "jag gör det sen". 
 
Men  att träna någon annastans än hemma då? På gymmet eller utomhus, är det mycket lättare eller svårare? Visst, man måste resa sig i soffan, klä på sig och fatiskt ge sig iväg. Men när man väl gjort det, då finns det ju inte så mycket att göra förutom att träna, eller hur?!
 
Så vad föredrar jag och vad är mitt tips? 
Jag skulle nog aldrig klara av att bara köra hemmaträning. Man kan få till riktigt bra pass hemma helt utan hjälpmedel, men för mig känns det inte som att jag "tränar på riktigt". Jag tror man kan jämföra det lite med att jobba hemma, vissa passar det och andra måste ta sig iväg till en arbetsplats för att få något gjort.
 
För min del fungerar hemmaträningen som ett bra alternativ till min andra träning. Det är lite som att jag tänker att "hemmaträning är bättre än ingen träning". Jag vill tränapå mitt gym och få mina löprundor, och använder hemmaträningen som ett komplement de dagar jag inte hinner iväg men ändå vill göra något. 
 
För att lyckas med ordentliga pass hemma krävs det planering och disciplin. Man måste i förväg planera sina pass, bestämma sig för vilket upplägg man ska ha och vad man ska träna. Det kan hjälpa att köpa hem lättare utrustning, t.ex. en yogamatta och några enkla hantlar. Nätet är fullt av inspiration via bloggar och youtubekanaler. 
 
Nu frågar jag er läsare; vad är era bästa tips för att lyckas med hemmaträningen? Några favoriter bland bloggar och videokanaler som lyckas med hemmaträningen? Hit me!
 
1 Patrik:

skriven

Tack :) Lite som jag tänkte då, att det lätt blir mer som "riktig" träning om man kommer iväg till ett gym, eller ut och springa. När jag är ute och springer så måste jag ju ta mig hem när jag är trött så då får man det ju gjort oavsett. Träning hemma leder oftast till att man ska bara först, sen när man väl är igång så ringer det i telefonen eller på dörren osv.

Jag brukar annars använda kettlebell när jag tränar hemma, går ju att köra igenom hela kroppen på 20-30 minuter så man kan ju inte skylla på att man inte har tid. Dessutom tar en kettlebell inte upp så mycket plats.

Ska boka in en provträning på ett gym i närheten, helt klart värt att ge det en chans.


Svar: Tycker jag helt klart du ska göra. Som sagt, det GÅR att träna bra hemma, men jag tror det blir lättare om man kombinerar det med gymmet också.
Josefin Sjöberg

2 Pierre:

skriven

Jag ser träna hemma ungefär som att jobba hemma. Det går, absolut att det går, men det är själva känslan av att byta miljö och inte mixa dessa i ens hem som jag önskar. Om jag alltid jobbar hemifrån så får man inte den avkopplande känslan av ens hem utan man har jobbstressen där hela tiden. Bättre då att bo hemma och jobba på arbetsplatsen. Samma sak med träning. Man tar sig tiden att bege sig till en miljö för träning än hemma. Kanske bättre utrustning, man mixar inte känslan hemma och man avlägger tid för träning och inte blandar in den i vardagsbestyr och som redan på pekat, "Jag ska bara" och "mellan kan jag alltid.." som gör att man tar 10 min pauser istället för 1 min eller man glömmer bort det, man hoppar över pass etc.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer