Kostplanerar, del 3: Vad?

Nu har vi kommit fram till den tredje och sista delen. Vi har gått igenom vad jag inte ska stoppa i mig här. Vi har även gått igenom när och hur jag ska äta här. Så nu kommer vi till vad jag ska äta. 
 
Jag är inget stort fan av dieter. Men just nu behöver jag lite riktlinjer att hålla mig till. Dessa har jag satt upp för frukost och lunch enligt följande.
 
Frukost
Frukosten ska vara ett mål jag står mig på fram till lunch. Det ska innehålla bra energi och vara mättande. Följande är bra förslag att inkludera i frukosten
 
- Äggröra med t.ex. kalkon och lök
- Yoghurt-/Kvarg-/Keso-kombinationer med bär, frön, flingor och nötter
- Ägg med Kaviar
- Grapefrukt
- Smoothies
- Gröt
 
Lunch
Lunchen ska vara ett ordentligt mål mat men inte enbart "bukfylla". Därför är följande bra riktlinjer att tänka på vid valet. Just nu har jag gratis lunch på jobbet, men där finns alltid 3 olika alternativ och en salladsbuffé. Vid valet gäller det också att ta hänsyn till kolhydratkällor och sedan äta ordentligt med sallad till. 
 
- Sallad (glöm ej proteinet)
- Kycklingrätter
- Fiskrätter
- Soppa
 
Middag
Lagas hemma och planeras helst i förväg. Här kommer det vara fokus på bra och medvetna val. Jag och pågen bör fortfarande ta tag i att planera våra middagar i förväg, men det är lättare sagt än gjort. 
 
1 Hannah:

skriven

Jag brukar skriva matlista för två veckor framåt, sedan inhandla allt under helgen. Då vet man vad man skall ta upp ur frysen dagen innan, och behöver inte få panik över maten och göra dåliga val för att man vill att maten ska gå snabbt eller så :). Funkar jättebra hos oss, och det är lättare att planera såman får in både fisk, kött och grönt i veckan!

Svar: Det är jättesmidigt när man kan göra så, men jag lyckas aldrig med det. antar att det dels har att göra med att vi inte har bil, och därmed inte kan handla mat till två veckor i sträck på en gång, men framförallt att vi inte har några strikta rutiner iom att vi pluggar båda två... Men en vecka åt gången borde vi klara av. Gäller ju bara att komma in i det och göra det till en rutin.
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer