Running Streak och PB

Idag är en stor dag. Det är inte bara 3e dagen av min Running Streak (mer om det längre ner i inlägget), det är även dagen då jag äntligen la på 100% av min kroppsvikt på axlarna när jag gjorde benböj. Den här squats-hypen som finns just nu överallt, jag förstår den. Älskade benböj. (Squats=Benböj, fast på engelska)

Denna lediga måndag har hittills utnyttjats genom morgonpromenad innan frukost och senare löpning till gymmet för att riva av ett pass bestående av benböj, axelpress med skivstång, rygglyft med vikt, sittande rodd, chins, axelpress med hantlar och hantellyft åt sidan (?). Nu när starting strength är över och jag snart ska på bal (I Lund går man inte bara på bal när man tar studenten från gymnasiet, nä man går på riktiga baler i studentlivet) och klänningen har öppen rygg är det axlar och rygg jag vill satsa på att pumpa upp lite extra. Så ni får gärna tipsa om program, upplägg eller övningar för detta ändamål. Just nu känner jag mig ganska förvirrad med hur jag ska lägga upp träningen.

 

65 kg i benböj och ett av mina styrkemål är därmed avklarat, 100% av min kroppsvikt på axlarna 
 
Så, ska vi då prata om Running Streak. Detta är mitt senaste påhitt och projekt. Syftet med det vet jag egentligen inte riktigt. Enda anledningen jag egentligen kan komma på att göra det är "för att jag kan". Det går ut på att jag i 10 dagar ska springa något varje dag. Jag ska variera längden och intensiteten på rundorna, men löparskorna ska snöras på en gång varje dag. Vi kan väl se det som invigning av mina nya skor kanske? Eller invigning av våren. 
 
Jag började i lördags med min intervalllöpning på 5 km. Fortsatte igår med en runda på 8 km i vårsolen och idag sprang jag både till och från gymmet, vilket resulterar i 4.5 km. Jag kan konstatera att det inte är lätt att springa med ben som precis maxat i benböj, så snabbt gick det inte, men det gick.
 
Så vilka vill haka på min Running Streak?
1 Sara Gustafzelius:

skriven

Jag tänker att de e mest baksida axlar och dem övre ryggmusklerna du är sugen på. Jag har själv haft svårt å komma åt dem musklerna eftersom de flesta övre-rygg övningarna är ganska tekniska och lätt att lyfta tugnt men utan att använda rätt muskler.
Denna tycker jag tar bra på övre ryggen http://www.youtube.com/watch?v=iUuq16HqknA
Sen baksida axlar, du vet sidolyft med hantlar, gör sånna sittandes och framåtlutat så brösten e i knäna å sen mer frammåt. Sen generellt alla chins/pullups/latsdrag/rodd tar övre ryggen. Du får gärna hänga med om du vill ha ner tips

2 Hannah:

skriven

Har inget med inlägget att göra, ville bara säga att jag gillar den nya designen på bloggen, ljus fräsch och fin!

Svar: Tack :) Roligt att höra!
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer