Läskigt

Jag sitter hemma och har ont i min tumme efter fotbollsträningen. Försöker att inte låtsas om det och hoppas det gått över till imorgon.
 
På väghem från träningen stannade jag på ICA för att handla lime (blev så sugen på citrusvatten) och vid kassan passade jag på att knäppa en bild på detta. (Såg det i lördags första gången, men kom inte på att fota det förrän idag)
 
 
Den här lördagen då jag såg detta stod det två små tjejer som övertalat sin pappa att köpa godis och chips i ofantliga mängder. När de såg detta ville de även ha 10 liter Cola. Han gick bara med på att köpa en flaska, dvs 2 liter. För denna flaska fick de betala 12.90, alltså nästan 3 kr mer än om de köpt 8 liter till. Vad sänder detta för budskap? Jag blir irriterad.... Dessutom är det ju äcklig cola... 
 
Jag minns när jag var liten, vilken lyx det var när man fick springa ner i källaren och hämta vars en läsk på glasflaska ur läskbacken. Det var väldigt sällan vi hade destora flaskorna hemma, det var om det var kalas och mycket folk, men inte annars. Idag verkar det vara standard att dricka läsk till maten allt som oftast. 
 
Att köpa he 10 liter budgetcola är ännu ett bevis på detta osunda förhållningssätt. Jag ska aldrig låta läsk bli den  "normala" måltidsdrycken i mitt hem. Och framförallt inte när jag har barn!
1 LINNÉA DAHLGREN:

skriven

Känner igen mig där! Vi har i princip aldrig ens haft läsk hemma i min barndom! Typ bara på kalas. På helgerna var det saft som gällde. Till skillnad från min pojkvän (vill inte vara den som är den) vars familj alltid har flera stycken 2 liters hemma. De dricker det liksom dagligen till middag. Måste försöka få om tänket i sambons huvud, tur att han inte påverkat mig iaf.. och vill inte att han ska påverka våra eventuellt framtida barn! haha

2 Åke:

skriven

Och när jag var liten fick jag springa ner i källaren och ta en flaska (33 cl) och dela med min bror. Förfallet accelererar generation för generation

3 Pierre:

skriven

Drack massa mängder cola när jag var liten. Mest på helgerna dock men så var man rund också. =)
Helt fantastiskt pris på en rätt så äcklig Cola. Kan tänka mig att den säljer rätt så dålig. Fast iofs.. om de har samma pris för Cola Light så kan man ju ha kul med barnen.. en flaska och mentos!

4 Lina:

skriven

Det där med läsk och saft har jag aldrig riktigt varit ett fan av. Vatten ska det vara!!

5 Mikaela:

skriven

Jag kommer också ihåg hur jag fick välja en flaska läsk ur läskbacken när jag var liten och sen räckte den både under middagen och sen om man ville fortsätta dricka lite frmaför tvn med popcornskålen. Men det var en flaska på 33cl och endast på lördagar. Nu är jag dock inte förtjust i läsk alls och dricker det aldrig sen jag blev vuxen.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer