Träningsfrustration

Jag är så himla trött på det här med mitt knä. När ljumskskadan väl lagt sig och faktiskt försvunnit helt så har ju knät istället blivit sämre. Jag har med andra ord inte kunnat träna ordentligt på över en månad. Detta har även inneburit att jag slarvat med maten. Ätit alldeles för lite, men samtidigt alldeles för dåligt. Jag har även petat i mig mer sötsaker och alkoholhaltiga drycker än jag brukar. Det känns verkligen som att allt är på väg att förfalla.
 
Jag känner mig inte alls lika stark som jag gjorde i våras utan istället som en degklump. Det är slut med detta nu. Knäskada eller ej. Jag kämpar på med mina uppbyggnadsövningar, promenader och cykling. Jag ska försöka att inte fokusera på allt ja ginte kan göra, utan istället göra något åt det jag faktiskt kan.
 
Det är lätt att sätta upp mål man ska börja med imorgon eller nästa vecka, men varför skjuta upp saker på framtiden som man verkligen vill och som man vet att man kommer må bra av?
 
Jag tänker därför från och med idag
 
  • avstå från alkohol.
  • äta medvetet och sådant jag mår bra av.
  • utesluta skräpmat och sötsaker.
  • se till att få tillräckligt med sömn.
  • dricka mycket vatten.
  • lägga fokus på att träna upp mitt knä.
Detta är inga svåra saker att leva upp till. Hur länge jag håller 100% avstånd från alkohol och socker, det vet jag inte. Allt jag vet är att denna vecka är det rivstart som gäller. Sedan kommer det bli en ny plan för hur juli ska se ut, men det kommer fortfarande vara dessa punkter som ligger i fokus.
 
Försökte mig på lite olika plankor idag, men inte heller det funkar för knät. Cyklade istället på träningscykeln så svetten rann och ska nu med frustration göra mina urbota tråkiga uppbyggnadsövningar.
1 EmelieMaria - träning&annat:

skriven

Usch jag håller verkligen tummarna för att det ska bli bättre!! Har du provat gå till någon annan sjukgymnast som kanske kan ge bättre övningar? Jag fick jättebra övningar hos den jag gick till som hjälpte ganska snabbt, men det beror ju såklart också på vad man har för fel! Men kolla om du kan få hjälp från någon annan också kanske :)

Svar: Jag har bara precis börjat gå till honom för problemen med knät. Ljumsken fixade han ju snabbt och bra, så jag litar på honom. Tror mest det är min inställning som är lite kass med tanke på att jag inte kan träna allt det jag vill träna :P Ska träna stenhårt nu fram tills jag ska till honom igen om en och en halv vecka, och hoppas då på förbättring.
Josefin Sjöberg

2 Pierre:

skriven

Riktigt tråkigt att det inte blir bättre. Kan typ relatera till det, man skadar sig eller blir sjuk, kan inte träna och man känner och ser hur kroppen förändras och försvagas. Men bra att du vill och ge inte upp.
Hur är det med styrketräning för överkropp? Det borde du väl kunna göra utan att det skadar knä?

Svar: jo, men problemet är att många av de övningar man gör för överkropp kräver att man står upp och belastar knät, och jag är osäker på hur mycket jag får göra sånt. "tunga lyft" tex ska jag undvika... och min frustration visar sig genom att jag istället blir bitter och tappar all motivation...
Josefin Sjöberg

3 Pierre:

skriven

Iofs så kan det bli att man försöker hjälpa till med benen men om du testar att köra lite lättare så behöver du inte ta hjälp av ben. Tror jag, i mitt huvud ser jag hur det kan fungera men verkligheten brukar inte hålla med alltid. =)
Men du kan köra dips och pullups/chinups. Du kan köra triceps och bröstpress liggandes. Du kan köra axelpres och biceps sittandes. Kör lättare så spjärnar du inte emot med benen så mycket. Eller lyft på benen.. det vore något nytt. =) Mage kan du köra med att lyfta underkroppen så stödjer du inte med benen. Finns lite fler övningar så lättare viktar och försök att få bort benen från marken eller iallfall tyngd från dem så kan det nog gå. Vet iofs inte hur illa det är med knäet men kan du cykla och gå/stå kan du nog köra lite lättare. Ta det försiktigt bara.
Kan alltid simma!

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer