Ge inte upp


Ja, idag blev det en tidig morgon med gym igen. Satsade på samma upplägg som förra gången, överkroppsträning varvat med övningarna jag fått av sjukgymnasten för att stärka mitt knä. Hade tänkt nöta lite teknik i bänkpress idag igen, menmin axel bråkar, så det gick verkligen inte. Sittande axelpress med hantlar var dock inga problem så körde på det istället. Efter det körde jag lite bicepscurl och triceps extensions i cable-maskinen. 
 
Jag kan verkligen inte låta bli att bli irriterad och besviken på mig själv när jag står där framför spegeln och sliter i de lätta vikterna. Har tappat både funktionen och definitionen av musklerna. Men det gäller att skynda långsamt och inte ge upp bara för att resultaten inte kommer direkt. Jag vet ju hur det funkar. Det kommer dessutom vara lättare denna gången att nå resultaten än det någonsin tidigare varit, Vi är vanemänniskor och även kroppen och musklerna har ett minne och en vana.  
 
Ska försöka få till ett gympass till innan jag lämnar staden. 

jossefinast Kommentarer (0)

Matlådor i massor

Jag har haft en grym träningsvärk sedan passet på gymmet i förra veckan. Trots det fick jag även till en kort löprunda och kvällen igår bjöd på fotbollsmatch. Det blev en riktigt lyckad match, både träningsmässigt och vad det gäller resultatet. Vi vann med 3-0 och klättrade därmed några steg uppåt i tabellen. 

Som jag nämnde igår har helgen gått i flyttförberedelsernas tecken. Vi har bland annat lagat en himla massa matlådor som skall ätas i veckan för att slippa använda köksutrustningen. I samband med detta har jag bestämt mig för att igen köra en variant av periodisk fasta ett tag, för att få lite balans i vad när och hur jag äter. Mer om upplägget vid ett senare tillfälle.

Enchiladas med sallad och lite mer flyttkaos

jossefinast Kommentarer (0)

Allt i lådor

På bilden ser ni vad det är osm för tillfället tar upp min tid. Vi flyttar på fredag, så nu går all tid åt till att packa. Vi vill ha fått ner allt i lådor till på fredag. Det är en hel del som inte går att packas förrän på torsdag, min dator till exempel, Sådärför vill vi få gjort allt som går innan dess. 

Men man börjar tröttna lite på att ha det såhär runt omkring en... ska bli så skönt när vi väl kommer in i huset! För er som vill följa vårt äventyr i nya huset lite närmare har vi startat Agnes14, vilket är en blogg om vårt husäventyr (huset har fastighetsbeteckning "Agnes 14", därav namnet på bloggen). Självklart kommer en del komma upp här också, men vill man inte missa något så bloggar både jag och Pågen om huset och renoveringen där. 

 

jossefinast Kommentarer (0)

Kettlebells - bra hemmaträning?

Jag har funderat ännu mer med det där på hemmaträning. Mitt mål här under hösten är att inte "behöva" skffa ett gymkort, utan att få till lite lättare styrketräning hemma. I nuläget har jag dock inga andra redskap än en stång man kan hänga upp för chins och dyllikt, och en yogamatta. Det räcker inte riktigt känner jag. Jag har därför funderat en del kring om jag borde utöka utbudet här hemma med något tyngre. Tankarna har gått kring egen skivstång och hantlar, men har nu fastnat vid något annat. 
 
Min tanke är helt enkelt att börja samla på mig en liten grupp kettlebells. Det finns ju fantastiskt mycket roligt man kan göra med dem, och det finns övningar där man jobbar både med styrka och kondition. Kanske lite mer funktionell styrka än bara hantlar, men samtidigt kan man göra mycket av det man gör med hantlar, även med kettlebells.
 
Jag har snurrat runt lite och fatnat på den här hos MMsports. Vet dock inte om man ska börja med 8 eller 12 kg. Tänker väl mig kanskeatt inom en ganska snar framtid ha köpt båda två. Men jag får nog fundera lite till...  
 
Och hur underbart är det inte att de har olika färg på de olika vikterna?
 
 

jossefinast Kommentarer (2)

Att tappa en bit av sig själv

I början av året satte jag upp ett mål. Målet var att komma upp i 200 pass under det här året. Ett försök att locka fram tävlingsandan i mig igen. Men sommaren blev inte alls som planerat, träningen gick på halvfart och motivationen gick liksom upp i rök. Sen blev det ju inte precis lättare att motivera sig när menisken i vänsterknät gick åt h*lvete. 

Så idag har jag gjort nypremiär på gymmet. Det var tungt, men det gick. Jag varvade lite grundövningar för överkroppen med mina övningar jag fått för knät av sjukgymnasten. När jag började med bänkpressen kändes det som att jag tappat allt jag en gång haft. Visst, jag kom in i det och kunde efter en stund öka en hel del i vikt, men det känns ändå sorgligt. 

Så vad är då planen nu då? Eftersom att jag flyttar om mindre än två veckor och inte har någon plan på att hitta något gym direkt blir det ju inte att komma tillbaka med hjälp av att lyfta skrot. Fram tills jag flyttar ska jag försöka utnyttja gymkortet några gånger till men sedan får det bli något annorlunda. Just nu ligger planen på löpning och funktionell styrka med kroppsvikt. Och renoveringsarbete. 

 
Och hur gör vi med det där målet på 200 pass? Ja det är ju inte kört än, men det kommer bli svårt. Jag ska klara av att genomföra 99 pass till nyårsafton. Så för at tha en chans har jag delat upp det i månadsmål nu (se bilden till vänster). Till Slutet av augusti ska jag ha hunnit med 107 pass totalt, det är 6 pass på 13 dagarmed 3 fotbollsmatcher ska inte det vara sådär jättesvårt, och jag ser det som en liten mjukstart. September ska bjuda på 20 pass, oktboer 25 pass, november och december 24 pass vardera. Kommer det bli tuft? Ja, självklart. Kommer det gå? Jag ska göra allt i  min makt.
 
Men nu behöver jag inspiration. Jag behöver grymt rolig träning som är enkel att genomföra hemma. Gärna korta och effektiva pass som passar bla att blanda upp med löpning. 
 
 
 

jossefinast Kommentarer (1)

Jag lever

Den här sommaren går nog till histoerien som den sämst blogg-sommaren någonsin för mig. Det samma gäller väl i och för sig träningen också då jag helt tappat greppet om det nu med min skada. Knät är väldigt mycket bättre och trotts sjukgymnastens ihärdiga avrekomendering till att spela gör jag det ändå. Vi har viktiga matcher och jag vill vara med... 
 
TRäningen just nu består i att jag försöker komma ihåg att göra övningarna jag fått av sjukgymnasten. Dessa görs på små trånga ytor mellan travar av flyttlådor. Om bara en och en halv vecka  bär det av till Helsingborg, så just nu är det där fokus ligger. På att packa och förbereda sig inför flytten. 
 
Därav min frånvaro härifrån och en stund framöver kommer det antagligen fortsätta så... Men under veckan ska jag försöka hinna med ett pass på gymmet, och ett nästa vecka och ta det lite som ett farväl, då jag sen ska säga upp gymkortet eftersom jag inte längre kommer befinna mig i Lund. Sen får vi se hur det blir i Helsinborg. Kommer antagligen inte skaffa något nytt gym direkt till att börja med, men jag litar på att Annelie tar hand om mig och visar de bästa gymmen i min nya stad. Men så fort knät tillåter det tror jag nog att det blir mest fokus på löpning ett tag framöver, men självklart med kompletterandestyrka. 

jossefinast Kommentarer (0)

Typiskt mig....

Det är verkligen helt sanslöst. Tränings- och idrottsmässigt är 2014 verkligen inte mitt år. 

I tisdags var första fotbollsträningen efter sommaruppehållet för mig. Den varade i 1.5 timme ungefär innan jag vek knät och det tog slut. I en liten sidledsförflyttning vek sig knät innåt och jag hörde krasande och det kändes som när man tuggar på brosk. Precis när det hände var jag säker på att något gått av och att nu var det definitivt slut med fotboll. 

Dagen efter kändes det inte mycket bättre. Därför blev det till att spendera morgonen på akuten. Domen: en lättare meniskskada. Men efter det gick det snabbt. När jag vaknade på onsdagen kändes det oväntat bra. Under eftermiddagen var jag hos sjukgymnast som ordinerade vila, rörlighetsövningar för knät och obegränsad mängd cykling.  Idag har jag lagt kryckorna. Det gör ont och är instabilt, men jag ska tillbaka, och det är snabbt. 


Bilder från de senaste dagarna. 

jossefinast Kommentarer (0)

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer