Varför tränar jag?

Morgonen bjöd på en kort löprunda på 4 km iklädd tigths och (ny) T-shirt i strålande sol. Underbart! Under min runda funderade jag lite på det här med målsättningar, var jag är nu, var jag var för ett år sedan och säsongsbaserad träning. 
 
Tankarna började i att jag nog måste vara lite galen som fullkomligt älskar att komma upp tidigt på morgonen. Jag tränar 5-7 pass i veckan och njuter av det. 
 
Många frågar man sig kanske varför jag tränar så mycket som jag gör.
Det är helt enkelt för att jag älskar det, tycker det är roligt, fungerar bättre som människa och blir mer fokuserad. För ett år sedan vid den här tiden hade jag inte börjat med fria vikter på gymmet. Jag sprang för att det var något man "skulle göra" och försökte förbättra mig, men utan något riktigt mål. Träningen i stort hade syftet att jag skulle bli snygg. Inför sommaren skulle jag gå ner X-antal kilo och träningens mål var att få en snygg strandkropp. 
 
Det var nog under den sommaren det ändrades på riktigt. Jag började besöka gymmet oftare. Jag sprang för att jag ville. Men det dröjde ännu längre innan jag slutade fokusera på utseende och vikt som motivation till träningen. När jag nu tittar på hur långt jag har kommit är jag stolt. 
 
Inför den här sommaren har jag inget mål i att gå ner ett eller två kilo. Jag tränar för att jag vill och att jag blir grymt snygg, välsvarvad och muskulös, det är bara en bonus. En jävligt cool bonus. Maten har jag inget speciellt fokus i för tillfället. Jag äter vad jag vill under mitt 8-timmars ätfönster, och svävar ut utanför fönstret när det passar. 
 
Styrketräningen går framåt och jag blir starkare för var dag som går och jag får mer muskler för varje pass. För att sedan inte tala om energin och självförtroendet man får när man inser att man precis lyft sin egen vikt på axlarna. Löpningen har ett mål, att göra bra ifrån mig på malmömilen. Jag ska sätta personbästa på milen om mindre än en månad. Och sen ska jag göra det igen i september på midnattsloppet. 
 
Varför jag tränar! Energi och solsken 06.15 en måndagmorgon. Bästa starten på veckan
 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Beach 201X kan slänga sig i väggen, jag kör beach for life!
 
1 Sandra T:

skriven

Beach for life diggar jag skarpt! =))) Kör så det ryker! Du inspirerar! =)

Svar: Tack :)
Josefin Sjöberg

2 Fågel Fenix:

skriven

Vilket härligt inlägg. Gläds med dig och förstår det här med att träna "för att jag vill". Jag har aldrig tränat tidigare, men var på grund av problem med ryggen tvungen att börja. Idag kan jag inte tänka mig att sluta : )
Trodde jag aldrig om mig

Svar: Det är ju en sån underbar känsla att känna glädje i det man gör. Och det ironiska är ju att man når ju mycket lättare de där gamla utseende-fixerade målen, just genom att inte fokusera på dem och istället bara hitta glädjen i träningen.
Josefin Sjöberg

3 Ina:

skriven

Beach for life va jäkla bra sagt!
Träningen är som bäst när man gör det för att man vill och för att man mår bra av den :) Är nog inte riktigt där än men på god väg. Löpningen är min medicin för själen ;)

Svar: Det är bara att fortsätta kämpa och i takt med att man blir bättre och att det blir en vana blir det också en naturlig del av vardagen. För mig kom jag in i det på riktigt när jag körde mina perioder med att träna ofta, men kanske inte så jättelånga eller krävande pass. Mest för att få känslan. Det är ju när man gillar att träna och gör det av bara farten man upptäcker alla fördelar med det.
Josefin Sjöberg

4 JHH:

skriven

Åh vad jag ÄLSKAR det här inlägget! Så galet bra skrivet! Fortsätt så :) Super! :)

Svar: Tack :)Jag var nog rätt trött när jag skrev det, för blev chockad över hur mycket vettigt jag skrivit i det när jag läste igenom det igen ;)
Josefin Sjöberg

5 Ana:

skriven

Bra skrivet, har nyligen själv börjat med styrketräningen efter att ha varit en som alltid satsat på konditionen. Är så kul när man ser resultatet i spegeln och känner sig starkare i kroppen.

Svar: Eller hur är kroppen häftig på det sättet? Man kan verkligen se musklerna växa fram och mer konkreta resultat än att man kan lyfta tyngre saker är ju svårt att få.
Josefin Sjöberg

6 Linnéa:

skriven

Åh vad glad jag blev nu när jag hittade din blogg. Jag har precis börjat jogga och träna på gym regelbundet, har precis hittat viljan att göra det. Jag blir galet inspirerad av det här inlägget! Bra blogg! :D

Svar: Tack så jättemycket :) Det är precis därför man delar med sig. Vill att andra ska hitta samma glädje som jag till träningen :)
Josefin Sjöberg

7 Diana - Level Up!:

skriven

Grattis till pingen på blogg.se:D Kul att de uppmärksammar oss tränare lite:P

8 Sara:

skriven

duktig du är som tränar så mycket :)

Svar: Nja, duktig vet jag inte. För mig har det blivit en självklarhet och inget konstigt...
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer