Tabata för nybörjare

För ett tag sedan fick jag en fråga om vad Tabata är för någonting. Jag själv testade Tabata för första gången för en månad sedan, så jag är verkligen nybörjare på det här och ingen expert. 
 
Jag laddade ner en app som heter Tabata-timer och är helt gratis. Finns hur många versioner som helst. Såhär ser min ut i alla fall:
 
 
Den är alltså uppdelad i två fält och en nivå som ökar i takt med tiden. Jag brukar köra plankan som övning, men det går att göra med de flesta övningar som jag har förstått det. Man ska alltså jobba (hålla plankpositionen) medans Nivån är på det orangea medans klockan räknar ned från 20. När den når det grå fältet är det dags att vila 10 sekunder. Sedan börjar nivån om från botten och bredvid den vita cirkeln med en etta dyker det upp en likadan med en tvåa och det är dags att jobba igen.
 
Detta gör man då 8 gånger, totalt blir det 4 minuter, svårare än så är det inte :)
 
Hoppas ni hägnde med.
1 Pierre:

skriven

Jag är lite nyfiken. Alltid nyfiekn på nya saker som dyker upp. =)
På vilket sätt skiljer sig detta från bara intervaller?

Svar: Ingenting förutom att det är förutbestämt hur långa och många intervallerna ska vara :) Finns säkert någon poäng med det för optimal träning eller ngt :P
Josefin Sjöberg

2 Pierre:

skriven

Hittade en tabata app som jag körde med vid plankan för någon tid sedan. Den gick att ställa in fritt på tid för aktivitet samt vila samt antal intervaller. Var bra för jag ville ha någon som meddelade mig när jag skulle byta position. =) Du får rapportera hur utvecklingen går. 20 sekunder aktiv träning känns lite kort för exempelvis just plankan. Eller ja.. är man otränad är det ju fullt tillräckligt efter 4 minuter men efter ett tag måste man ju kommit förbi i styrka.

3 Babbodil:

skriven

Tanken är väl även att man ska ge ganska mycket under intervallerna för att uppnå maximalt resultat av träningen. Menande ska inte hålla högre tempo än att man orkar alla 8 reps.

Svar: Jo, det har du ju rätt i, men det handlar ju helt och hållet om vad det är man gör i tabata-intervall. Om det är som i mitt exempel och man kör plankan så är det ju statiskt arbete och då är det svårt att välja nivå på det.
Josefin Sjöberg

4 Babbodil:

skriven

Sant. Om man inte kör plankan på knäna förstås.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer