Morgonträning och #Plankan2013

De senaste 4 veckorna har gått i Plankans tecken. Även då det blivit mindre av min vanliga träning har plankan hållts vid liv. Om jag lyckades fullfölja umaningen? jajemen. Mitt facit ser ut såhär:
 
Vecka 1: 20 minuter planka
Vecka 2: 30 minuter planka
Vecka 3: 30 minuter planka (de sista 10 hanns inte med och sparades istället)
Vecka 4: 60 minuter planka
 
Jag har faktiskt märkt skillnad, speciellt efter andra veckan med plankor. Man blir snabbt väldigt mycket starkare och musklerna i hela coren definieras ganska väl, av denna enkla övning. Jag kommer definitivt jobba för att behålla lite plankor i vardagen, dock kanske inte så extremt som 60 minuter i veckan. I mitt huvud tänker jag just nu att 30 minuter i veckan nog kan vara ganska lagom att satsa på nu i sommar. 
 
För att inte skjuta upp detta plankandet nu när det inte längre finns några "måsten" avslutade jag dagens pass på gymmet med några minuter planka. Om man jämför dagens bilder med de förra jag tog när jag plankade måste jag ändå säga att jag tycker tekniken förbättrats ganska så mycket. Till stor del har jag er att tacka som tipsade mig i kommentarerna hur jag skulle göra för att koppla in magen bättre. Det hjälpte riktigt mycket! 
 
Ursäkta suddig bild uppe till höger. Idag blev det inte bättre än såhär
 
Dagens pass, utöver plankan, bestod av ett gäng övningar med fokus på ryggen. Som vanligt räknade jag fel på vikterna och när jag trodde att jag körde 40 kg i marklyften var det egentligen 50... Sånt som händer. Passet såg i alla fall ut såhär:
 
Chins
Marklyft
Stående rodd m skivstång
Sittande rodd (Nautilus)

Det var längesedan jag körde marklyft sist känns det som, har ju undvikit övningar som tar för tungt på benen nu när jag sprungit mycket. Jag har bestämt mig för att till hösten köra på Starting Strength upplägget igen. Det lämpar sig inte att köra nu då jag kommer ha begränsad tillgång till gym och det dessutom är sommartider som gäller på gymmet. Sommarens planer ska jag försöka knåpa ihop den här veckan för att få ihop ett mål och en mening med min träning. 
 
 
1 Pierre:

skriven

hmm.. man kanske skulle haka på det där med planka och sätta upp mål för varje vecka.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer