Mina svar om Periodisk fasta

Nu är det dags att svara på era frågor om Periodisk Fasta. Jag vill bara påpeka att dessa svaren baseras på mina upplevelser och vad jag märkt av genom att under några veckor ha utövat Periodisk Fasta. 
 
Kan du inte skriva mer om vad Periodisk fasta är?
Periodisk fasta är precis vad det låter som. Under perioder äter man inte. Det finns olika typer, men en av de vanligaste är den jag går efter. Man har ett ätfönster på 8 timmar och ett fastefönster på 16 timmar. Det finns inga restriktioner för vad man "får" äta under ätfönstret, men självklart bör man hålla en baanserad kosthållning oavsett när man äter.  
 
Men hur funkar det med PF när du tränar på morgonen? Bryter du inte ner musklerna och du kör ett hårt gympass och sedan väntar 4-5 timmar med att inta energi?

Visst, det är kanske inte optimalt att träna på morgonen utan att fylla på med energi efter, men jag kännermig väldigt stark just nu och känner att det funkar väldigt bra för mig. Jag har inte upplevt några problem med att träna på morgonen. Jag dricker mina aminosyror i samband med träning och sedan klarar jag mig fram till lunch. 
Det har varit någon enstaka gång det inte funkat och jag blivit matt och svimfärdig under förmiddagen efter träningen. Men då är det ju inte värre än att jag bryter fastan den dagen och äter något. Det viktigaste är ju faktiskt att må bra!
 
Jag har väldigt oregelbundet schema iom skola och kommer därför inte kunna träna under fastan för det mesta. Vet du om det finns någon mening med att köra pf om man inte utnyttjar fastan och tränar då?
Jag har inte riktigt förstått den här frågan. Jag antar att det finns något som säger att man ska träna under fastefönstret? Men det är inget jag följer. Jag planerar inte min träning efter fastan alls, utan tränar när jag vill och det passar in i mitt schema. Och att träna under ätfönstret är absolut inget negativt 
 
Håller du koll på hur många kcal du äter ungefär?
Jag har inte räknat alls på det, men funderar på att ta en vecka efter att malmömilen är avklarad då jag ska räkna noga, mest för att ta reda på hur jag egentligen ligger. Jag misstänker nämligen att jag, de dagar jag inte fikar eller äter godis, får i mig för lite. Mitt mål är att fortfarande ligga på samma energimängd men under en koncentrerad tid. 
 
Vad har du för syfte med fastan? Hälsa? Viktnedgång? Praktiskt?
Här tror jag det är en del som missuppfattat mig. Periodisk fasta funkar säkert jättebra för de som vill gå ner i vikt, men det är inte därför jag gör det. Dels ser jag fördelarna med att småätande och onödigt ätande minskar. Viktmässigt har jag legat på samma vikt hela tiden mer eller mindre, men har då inte heller begränsat mitt matintag alls, utan ätit vad jag velat under mina 8 timmars ätande. 
Dessutom så känns kroppen ganska mycket lugnare och faktiskt piggare med periodisk fasta. Den behöver ju inte konstant lägga energi på att smälta mat.  
Så svaret blir väl att det är både för den praktiska delen men även hälsoaspekten. Viktnedgång är däremot inte någon motivering till att JAG kör PF. 
 
Får man dricka kaffe/te under fastan eller bara vatten?
 
Under fastan får man äta och dricka saker utan kalorier. Jag har mjölk i mitt kaffe, men det är inget jag är beredd att utesluta. Under mina fasteperioder brukar jag dricka Kaffe, vatten och mina aminosyror. Ibland på kvällarna även cola light eller fun light.  
 
Om man styrketränar på morgonen är det bättre att starta sitt ätarfönster på morgonen då eller har det ingen betydelse (jag menar om man har ätit något innan träningen så orkar man mer och gör ett bättre pass än om man är fastande)? 
 Poängen är ju att man ska ha 8 h äta och 16 timmar fasta under en längre period. Flyttar man sina ätfönster för mycket rubbar man på denna balansen. Det är nog ingen fara att flytta ätfönstret någon timme eller så, det gör jag själv. Men jag tror inte man ska variera det mellan förmiddag och eftermiddag. Då är det nog bättre att bryta PFen om man känner att det inte funkar. 

Spelar det någon roll om ätarfönstret ligger olika från dag till dag beroende på vad/när man tränar?
Som jag skrev på ovanstående fråga måste man se det som en helhet. Man ska inte bara titta på en dag i taget. Man ska ju få en sekvens enligt 8 h äta - 16 h fasta - 8 h äta - 16 h fasta - osv. Det gör inte så mycket om ätfönstret skulle bli 7 eller 9 timmar någon dag, och likadant om fastna förlängslite eller förkortas lite. Men om man flyttar ätfönstret från dag till dag kan det bli galet. 
 
Man har ju läst lite om att aldrig sätta kroppen i svälttillstånd, eftersom när du sedan väl äter så lägger man på sig extra kilon. I princip alla dieter förespråkar lite mat regelbundet just för att undvika ovan. Har du funderat ngt kring det? 
Jag funderade lite på detta innan jag började och läste runt vad andra sa om det. Tror även de tog upp det i avsnittet av vetenskapens värld där de pratade om fasta. 
för det första vill jag åter igen påpeka att jag itne gör detta för att gå ner i vikt men vidare då så är det så att du sätter inte kroppen i svälttillstånd av att fasta 16 timmar. Gör du det i en vecka, ja, då är det så. ett dygn? Nä. Visst, kroppen anpassar sig efter omgivningen, men inte så snabbt. 

Jag undrar om du blir väldigt orkeslös och matt de första timmarna av dagen, kan man ens koncentrera sig på jobbet?
Under de första dagarna var det lite svårt att gå utan mat på förmiddagarna, men när man kört några dagar blir man inte hungrig. Nu när jag hållt på ett tag kanske det börjar kurra lite i magen vid halv tolv när det ändå snart är dags för lunch. 
Det känns som att efter ett tag accepterar kroppen att det är helt okej att vara lite hungrig ibland och istället har jag nu lättare att fousera på jobbet på förmiddagarna jämfört med under resten av dagen. 
1 Dessi:

skriven

Bra inlägg! Det länkar jag! :)

Svar: Jag hann se det ;) Taack :) Alltid kul när någon uppskattar det man skriver.
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer