Starting Strength

Tänkte att jag skulle visa er ett styrkeupplägg jag tänkte testa efter att ha läst om det hos träningstightsen. En länk till programmet hittar ni här, men tänkte även dra det lite snabbt i detta inlägg.
 
Tanken är att man ska köra stora basövningar som tränar hela kroppen. Det är 6 övningar uppdelade på 2 pass. För att följa planen ska man utföra dessa pass varannan gång om vartannat och man ska träna 3 gånger i veckan. För varje gång man kör passet ska man höja alla vikter 2.5 kg, så det gäller att börja lite under i vikterna än vad man brukar maxa för att fokusera på tekniken och sedan höja efter hand. Alla övningar utförs i 3 set om 5 repetitioner med undantag för chins där man kör 3 gånger, så många man klarar och passen ser ut enligt nedan
 
Pass A

Benböj 3x5
Bänkpress 3x5
Militärpress 3x5
 
Pass B

Benböj 3x5
Marklyft 3x5
Chins
 
Just nu har jag ju sagt att jag fokuserar på löpningen, och det tänker jag fortsätta med. Men jag vill ju fortfarande bli starkare och tänker att detta är ett bra, effektivt pass som passar att köra på morgonen innan exjobbet. Idag testade jag att köra pass A och det kändes väl sådär, men det handlar nog mest om att jag började på lite för låga vikter och därmed kändes det lite tomt när jag var klar. Men jag ger det några gånger innan jag dömer ut det. Blir nog bättre när jag kommer upp i vikterna.
 
Dagens starka mat: Ugnsbakad lax, potatis, spenat, dillsås och lite grönsaker
1 Anna madeinjapan.nu:

skriven

Läste om det där starting strength för länge sen och folk verkar ju ha fått riktigt bra resultat. Är nyfiken på att testa, vore kul att höra vad du tycker om det längre fram : )

Svar: Tänkte sammanfatta hur det gått och vad jag tyckt i slutet av mars. då har jag kört lite drygt en månad med det :)
Josefin Sjöberg

2 Anna madeinjapan.nu:

skriven

Spännande, ser fram emot att höra hur du gillar det :}

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer