Med eller utan musik, det är frågan

Just nu är jag som ni märkt inne i en period med lägre träningaintensitet. Det är något jag försöker att inte stressa upp mig över, men visst, det sätter sig lite på psyket.

Hur som helst kommer jag fortfarande iväg på kortare löprundor och jag har insett att jag presterar rätt bra på dessa. Jag funderar lite på hur det kan komma sig och har kommit fram till följande:
Jag har gjort av med mina hörlurar och springer därmed utan musik.

Jag tror att musik kan funka tempohöjande och uppmuntrande och har alltid trott att set gjort det för mig. Men nu märker jag att jag springer mer på känsla och springer så fort som kroppen pallar, och inte i tempo av musik. Detta har helt enkelt bidragit att jag med mindre ansträngning höjt tempot i löpningen. Och det känns ganska häftigt. Jag ska snarast testa att springa en lite längre runda (8km?) utan musik för att se hur det funkar.

Men visst, jag älskar att springa till peppande musik också... Så jag måste köpa nya hörlurar... Vilka är era favoriter att springa i??

1 Anna M:

skriven

Jag kan inte springa utan musik. Jag blir alltid mer pepp av musik när jag tränar och har byggt listor på spotify och har hittat en som innehåller låtar över 140 bpm som är det jag gillar att springa till.

2 Pierre:

skriven

Jag köpte ett par nya nu innan semestern. Philips SHQ4000/10. Plitat ner en recension på dem som jag tänkte slänga upp på bloggen imorgon. Bara ta en till titt på den.

3 Patrik:

skriven

Jag springer alltid med musik i öronen, mest för att slippa höra mig själv (andning, puls osv) Lurarna är NOCS in ear. Bra ljud, sitter bra och stänger ute ljud ganska bra. Det sistnämnda är både en för och en nackdel.

Fast nu i somras så testade jag någon vända utan musik och upplevde då lite samma som du säger, att det var avstressande. Tänkte att det var en tillfällighet.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer