Jag som trodde att jag redan nått botten....

I morse gjorde jag missen att väga mig för första gången på länge. Vågen visade precis det jag redan visste, mina muskler har gått och lagt sig under ett tjockt vintertäcke. 
 
Vikt skapar allt som oftast en livlig debatt och det är egentligen inget jag vill fokusera på. Men jag ska inte sticka sanningen under stolen; jag har varit riktigt deppig idag. Det blev så oerhört konkret när jag såg det svart på vitt. Det är väl klart att vikten spelar roll, i alla fall när man känner en negativ förändring i kroppen. 
 
Jag försöker se det positivt genom att tänka att jag behöver bara komma igång ordentligt, driva ut lite vätska ur kroppen och fortsätta kämpa. Jag har gjort det förr. Men det är inte lätt att vara positiv när klädern inte passar, man känner sig obekväm i kroppen och inte ens träningskläderna är bekväma. 
 
Tänk vad 1½ månad med mindre träning, sämra kosthållning, socker och alkohol kan göra. Hur lät jag det bli såhär frågar jag migsjälv. Men sen tänker jag att nu har jag chansen. Jag ska ägna kvällen åt att lägga upp en handlingplan. Jag ska sammanställa mål och hur jag ska gå tillväga för att nå dem. Vi får se hur mycket av det som kommer upp här. 
 
Men det första jag ska göra är att låsa in vågen
1 M:

skriven

Hmm, jag har alltid varit emot vågen.. Inte ägt någon. Förrän idag!! och att se att vågen visade 2-3kg + på knappt 1,5 vecka.. Det känns bittert. Men sen skiljer sig iofs morgon och kväll etc. Så skall nog ändå pina mig upp på den vågen varje dag - och hoppas att det redan imorgon går neråt!!

Svar: JAg skulle verkligen inte rekommendera varje dag. Under en kortare period kanske för att lära sig hur kroppen reagerar på olika saker. Men i längden blir man galen av det. Jag har nu lagt undan vågen och bestämt mig för att inte ställa mig på den förrän tidigast den 11 mars.
Josefin Sjöberg

2 LINNÉA DAHLGREN:

skriven

Usch vad jag känner igen mig, men tror på dig att du är så pass stark och att du klarar ta dig ur det. Det finns inte mycket värre än att känna sig obekväm i sig själv. Go Josefine go!

Svar: Tack. Det tror jag också jag kommer göra. Blir mest bara så irriterad på mig själv..
Josefin Sjöberg

3 Pierre:

skriven

Har väl inget emot vågen egentligen. Väger mig varje morgon, direkt efter morgonbestyren och innan frukost. Jag stirrar inte blint på vad den säger då det beror på så mycket vad jag gjorde innan jag la mig. En senare middag kan skilja 1 kg från dagen innan men betyder egentligen inte att jag gått upp i vikt, jag har bara mer i kroppen som inte tagits hand om än (för att försöka uttrycka det fint). Men väger man sig vid samma tid och plats regelbundet och gjort det i någon månad så ser man en trend som man kan fokusera mer på än vad den visar just nu vid denna stund denna morgon. Ger mig också ett hum om vad jag faktiskt försöker dra upp när jag gör chins eller liknande kroppsövningar. =)

Svar: Jag håller med, när jag är i form, eller delvis i form har jag inga problem med att väga mig ofta. Men när jag saknar min självkänsla, har gått upp i vikt och mår illa av att se min egen kropp. Då finns det inget bra med att väga sig så ofta.
Josefin Sjöberg

4 Petra:

skriven

Känner absolut igen mig i det du skriver. Jag hatar den där vågen och ändå står jag där i princip varje dag och blir bara mer ledsen och mer bitter. Motivationen dalar i och med siffrorna på vågen för jag tycker inte att de är rättvisa gentemot vad jag tränar. Men nu har jag bestämt mig för att lägga undan vågen och inte ställa mig på den igen förrän i slutet på mars.

Detta fixar du! Kram

Svar: Jag brukar ofta stå på den och det brukar inte påverka mig negativt. men när jag nu inte vägt mig på en månad och inte heller varken tränat eller skött maten blev det bara alldeles för deprimerande. Min tanke är att jag ska väga mig den 11 mars som "halvtids"resultat och sedan den 30, dagen jag fyller 25. Men nu är det bara att kämpa. Tänka på maten och vara seriös med träningen.
Vi fixar det ;)
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer