Chokladmoussetårta

När klockan slog sju stod jag och pågen ombytta och klarai hallen och knöt skorna. Vi tog en löptur bort till gymmet (1.5 km) i högt tempo. Väl där var vi precis lagom varma och flåsiga och redo för ett corepass. Jag ska väl erkänna att jag inte var jätteimponerad av passet, inte alls så jobbigt som jag minns det. Men å andra sidan har jag kanske blivit lite vältränad sedan jag sist var på core( någon gång förra vintern). 
 
Väl hemma åt vi av denna skönhet som jag bakade i eftermiddags. 
 
 
Kakan är bakad med detta recept som grund. Dock ändrade jag lite på ingredienserna. Istället för silkestofu och vatten använde jag vanlig hederlig filmjölk.Jag höftade även en del på måtten och satsade mest på att få en bra koncistens. Betydligt mindre kakao än i grundreceptet och jag slängde även i ungefär en halv deciliter stevia. Utöver detta hade jag problem med att få till min daddelpuré då min mixer är alldeles för slö/dåligt utformad för att klara det så fick blanda i avokadon och äggen för tidigt. 
 
Jag orkade inte riktigt göra varken frosting eller topping, så vi äter den med grädda, kokosgrädde och kesella citrus ihop blandat. Funkar även bra att äta med enbart kesella citrus för den ännu latare.
 
Summa summarum: Min mixer är alldeles för dålig för att mitt humör ska hålla för sådana här projekt, så jag behöver köpa en ny (Tips tack!). Chokladmoussetårtan var hur god som helst!
 
Originalreceptets ingredienser:
  • 2-3 dl kakao (beroende på hur stark chokladsmak som önskas)
  • 3 mogna avocado
  • 2 dl dadelpuré (se nedan)
  • 2 dl silkestofu
  • 6 ägg
  • 5 äggvitor (inte riktigt 2 dl)
  • 1 dl vatten
  • 2 tsk vaniljpulver
  • 1/2 tsk salt
 
1 Emma B.:

skriven

Åh, låter som en spännande och lite mindre onyttig "tårta". :) Ska jag nog ta och prova någon dag.

Svar: Det är ju bara nyttigheter i den iom att sötningen är daddlar. Visst, ganska energität. Men just nu äter jagden till frukost :)
Josefin Sjöberg

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer