Placebo-effekt?

Det är onsdag morgon och när jag vaknade imorse ville jag absolut inte gå upp ur sängen. Men efter en halvtimmes snoozande tillsammans med hunden var det dags. Jag åt en clementin, tog på mig träningskläderna, tog en kort promenad med hunden och sedan sprang jag. Det blev min trekilometersrunda med lite modifiering så att den blev lite längre. Utan runkeeper i öronen för att kunna springa lugnt och inte få tävlingsnerven triggad. Jag lyssnade på en av Jillian Micheals podcasts samtidigt och jag har insett att, hur mycket vettigt hon än står för och tycker, så finns det väldigt mycket jag inte håller med om.
 
Tillbaka i lägenheten sitter jag nu nysuchad och äter lyxfrukost. Krämig haregrynsgröt med vispad grädde och jordgubbssylt. Smakar som pannkakstårta.Samtidigt så funderar jag. Där jag valde att avbryta podcasten för att jag kommit hem pratades det om Kinesio-tejp och huruvida den fungerar eller inte. Jillian vrkade varken veta eller ha någon egen uppfattning men sa diplomatiskt att om inte annat så ger det kanske en placebo-effekt. 
 
Jag funderar lite till. Jag är så trött på att "placebo-effekt" har fått en sån negativ klang.  Behöver det var så negativt? Om du använder kosttillskott som inte fungerar, men som ändå får din kropp att prestera bättre på grund av att du tror på att det funkar, är det då neegativt? Hade väl varit sämre om placeboeffekten inte funnits så att du inte presterade bättre? Eller Kinesio-tejpen. Om du inte får ont på grund av att du tror att tejpen fungerar, så har du ju uppnått målet med att använda tejpen, nämligen att inte få ont. Varför det inte gör ont är väl egentligen irrelevant? 
 
Bara lite morgonfunderingar :) Nu bär det av till skolan.
1 minatraningstajts:

skriven

Placeboeffekt är väl alldeles utmärkt, tycker jag. Allt som ger den typen av effekt som man önskar är bra. Ju! Dessutom är hjärnan chefen, det är till himla stor del i den grejerna händer, sen hakar kroppen bara på. Och alla vet hur mycket känslor och inställning styr. Därför tror jag att placebo och effekt egentligen är samma sak.

Svar: Precis det jag menar ja :) Inställningen är av största vikt.
Josefin Sjöberg

2 Maria - Helt (h)ärligt!:

skriven

Så länge inte exempelvis kosttillskotten ger några negativa biverkningar på kroppen så ser jag inget negativt med placeboeffekter, OM det gör att man presterar bättre som du skriver. Bra jobbat med löpning på morgonen btw! :-)

Svar: självklart! Men det ska ju aldrig kosttilskotten ha oavsett om de har "verklig" effekt eller inte ;)
Josefin Sjöberg

3 Patrik:

skriven

För dig och mig är nog placeboeffekten bra, dvs om vi kan få ett bättre resultat om vi så önskar, om nu inte det man tar ger andra biverkningar.

Rent vetenskapligt så är placeboeffekten mindre bra om man vill göra ett experiment för att se om något fungerar eller inte. Där innebär placebo mer att det blir ett missvisande resultat på om något faktisk har en verklig effekt. Och eftersom allt ska kunna bevisas inom vetenskapen så skyller man gärna på placeboefekten om man nu inte kan bevisa varför något fungerar som ändå upplevs av en del att fungera.

4 Pierre:

skriven

Placebo-effekten is da shit. =) Nej, men krasst sett, som andra redan sagt att så länge det inte skadar dig och du känner dig bättre.. ser jag enbart positivt om det. Har hjälpt mig otaliga gånger och gör det än. Dyrt.. men bra!

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer