Att misslyckas

"För detta krävs för ändringar. Det är då oundvikligt att vi vid ngot tillfälle misslyckas. Vi måste förstå och acceptera att misslyckanden kommer att inträffa, men vi måste också ta lärdom av dessa misslyckanden. När ett misslyckande väl skett måste vi vända det till en tillgång genom att utnyttja informationen om processen till kunskap om förbättringsmöjligheter."
 
Så står det i min kurslitteratur. Kursen jag läser heter Kvalitets- och Underhållsstyrning och citatet handlar om att höja kvaliteten i sin produktion. Men just det avsnittet går ju att applicera på det mesta. 
 
Jag har läst och läser många bloggar om tjejer som "bestämt sig" och för att "på måndag börjar mitt nya liv". Jag har skrivit om detta innan, bland annat här, om hur man inte ska gå ut för starkt och hitta träningsformer som passar dig. 
 
Men vad gör man då när man fakiskt inte lyckats med sitt mål? När det inte blev riktigt som man tänkt sig?
Vi har alla varit där, både en och två gånger. Jag kan inte ens komma ihåg hur många gånger jag planerat och sedan inte lyckats hålla mig till det. Man kommer ur sitt flow och tvingas ta nya tag och börja om igen. 
 
Jag tror att den första nyckeln är att snabbt inse att man är påväg in i en svacka och att man slappnat av lite för mycket, slarvat mer än vad som är ok och igen tappat suget att kämpa. Genom att vara uppmärksam på detta är det lättare att komma igen och man kommer inte behöva börja om helt från början. 
 
Man måste åter hitta sitt fokus och komma fram till vad som egentligen gick fel. Och det viktigaste av allt är att identifiera orsaken till varför det blev fel och komma fram till vad man ska göra för att det inte ska bli fel igen. Vad i upplägget var det egentligen som gjorde att planen havererade?
 
Slutsats: Om man bara tacklar motgångarna på rätt sätt blir de inga misslyckanden, bara en del i läroprocessen.
 
1 Pierre:

skriven

Låter lite som mitt jobb. =) Det misslyckas ibland och då tar man lärdom och ser till att det inte händer igen. Undrar om man kan använda 5 Whys för träning?

Svar: 5 why går väl egentligen att applicera på vad som helst?
Josefin Sjöberg

2 Patrik :

skriven

Jag är helt säker på att misslyckande är en del i att lyckas och att nå framgång / sitt mål nästan oavsett vad det handlar om. Så länge som man inte ger upp så tar man sig närmare sitt mål att lyckas oavsett hur många gånger man misslyckas på vägen. Ger man istället upp efter ett eller ett par misslyckanden så kan man ju aldrig nå sitt mål. Så jag håller med i din slutsats :)

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer