Min fotbollshistoria

Jag började spela fotboll rätt sent, jag tror jag gick i 5an eller 6an.Det blev ganska snabbt ett stort intresse och lagom tills jag skulle välja gymnasie var jag världens sportnörd. Läste sportdelen på morgonen, nalyserade tabeller i de olika serierna jag kände folk som spelade i och missade inte en enda fotbollsträning. Självklart valde jag idrottsprogrammet.

Detta innebar att jag ökade på mängden träning och efter ett tag bytte jag dessutom till en division 3 klubb (Athena) och började pendla till kävlinge/furulund minst två gånger i veckan. Vid den här tiden var jag fortfarande utespelare och jag kämpade på för att få speltid i A-laget. Det gick sådär och efter ett drygt år bytte jag tillbaka till imon gamla klubb, Lunds BoIS. Ganska snart bestämde jag mig också för att satsa på målvaktsspelet som jag när jag var yngre var rätt duktig på.

Sagt och gjort, jag blev målvakt. Ett år sedan ringde en tränare från division 3 klubben Veberöd och bad mig komma och provträna hos dem. Det gjorde jag och snart hade jag skrivit på papper för dem. Jag började pendla till veberöd (25 min enkel resai bil) för träning 3 gånger i veckan samtidigt som jag började plugga på LTH. Tiden i veberöd var mycket upp och ner, i början mest upp och i slutet mest ner, men om jag ska berätta om allt som hände där blir det här inlägget alldeles för långt.

Hur som helst så stannade jag i veberöd i 2½ år och fick chansen att spela lite i div 2 och sedan la laget ner och jag åkte tillbaka till lund. Men då hade mitt fotbollsintresse svalnat rejält. Jag började spela i Lunds BK som då var den mest seriösa klubben, men trivdes inte särskilt bra. Så jag tränade inte särskilt mycket och jag kom längr och längre ifrån fotbollens värld. Efter ett tag bestämde jag mig för att ännu en gång gå tillbaka till min gamla moderklubb, Lunds BoIS. På min första träning med BoIS var vi två stycken. Jag och spelarens dotter. Det gick ytterligare ett år och jag var väldigt passiv då jag jobbade på kåren det året. Under det året utvecklades laget och det kom många nya spelare. Efter sommaren 2011 började min satsning igen.

Nu är vi mellan 20-35 spelare på nästan alla träningar, vi har gått upp i division 4, tränar 3 gånger i veckan, har ett utvecklingslag. Man kan säga att det går bra nu. Jag tränar på och har återigen hittat mitt brinnande intresse i fotbollen. Jag tar det lugnt på helgerna för att spara mig till matcherna, försöker ha 100% träningsnärvaro, jag sitter hemma och analyserar serietabeller igen och har även börjat bygga upp klubbens hemsida.

Jag kan äntligen stolt säga att fotbollen är mitt liv igen!


Jag älskar mittlag och min klubb och hoppas att denna positiva spiral fortsätter uppåt. Och alla är välkomna att vara med! Vill du spela fotboll med mig? säg till bara så fixar vi det ;) Och om någon har vägarna förbi Hardeberga i helgen möter vi serieledarna där kl 16 på söndag.
1 Felle:

skriven

Alltså, jag tycker det är rätt dålig stil att du inte ens nämner det bästa laget du spelat med i det här inlägget (Skräckslaget) :(

2 Josefin:

skriven

Men du felle, jag har ju bara nämnt KLUBBAR jag spelat i, inte lag ;)

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer