71 dagars planka

Även idag har morgonpromenaden avklarats och trots en lite längre sovmorgon (gick upp halv nio) har jag hunnit med en nyttig frukost bestående av keso och fil med jordgubbar, aprikos, mandlar och havrefras. Jag har även hunnit med lite plankning. Jag har hoppat på Alice-Augustas 71-dagars utmaning (med modifikation)
 
Utmaningen går ut på att göra plankor och burpees i 71 dagar. Utmaningen började igår och då skulle man under dagen göra plankor i totalt 3 minuter och totalt 30 burpees. Man får göra det utspritt under dagen och dela upp det hur man vill. För varje dag som går ska man öka plankorna med 6 sekunder och göra en extra burpee. Detta innebär att efter 71 dagar kommer man planka 10 minuter och göra 100 burpees. Om man missar en dag tar man igen det dagen efter.
 
Detta låter som en utmaning man utan problem klarar a om man bara bestämmer sig. Dok har jag ju problemet med mitt förbaskade knä, så vanliga plankor kan jag inte göra och även burpees är väldigt problematiska. Så jag har gett mig på plankutmaningen och gör plankorna på knä. Däremot har jag bestämt att jag får max dela upp de till två tillfällen per dag. Förhoppningsvis klarar jag det i 71 dagar och kan sedan göra samma sak igen fast "riktiga" plankor. Någon bra modifikatioon för att få burpees att funka har jag inte hittat, men funderar på att bara göra armhävningar på knä så att det blir något.
 
Regn regn regn. Härliga sommarväder...

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer