Vad en vecka kan göra

Som ni kanske förstått från mina inlägg den senaste veckan har det varit fullt upp. Det har varit väldigt mycket att göra, väldigt lite ledig tid och jag har kommit  andra hand hela tiden vad det gäller mina prioriteringar.

De kommande veckorna är jag ganska säker på kommer bli lika intensiva, men nu är det skärpning. Jag måste klara av att balansera mitt liv även när det är mycket att göra. Så mitt mål är att starta igång det här igen redan imorgon och vi tar en vecka att kickstarta och jobba in nya rutiner.

Den 30 januari-5 februari ska jag göra medvetna val. Ja ska ta till vara på alla dygnetstimmar och välja rätt.

Socker
Under veckan som gott har jag fått i mig oerhört mycket skräp i form av godis och pommes och annat som "funnits nära till hands". Den här veckan är det inget godis som gäller. Inga chips, inga efterrätter och inga kakor. Godis och sötsaker är min värsta fiende.

Alkohol
Nolltolerans. Inte nåon öl till maten eller nere i förrådet. Ingen provsmakning av nysatt snaps eller nyblandad GT.

Vatten
Senaste veckan har jag druckit på tok för lite och har känt mig uttorkad konstant. Jag ska den här veckan verkligen se till att få i mig mitt vatten!

Kost
I spexperiod blir man bjuden på mat på vardagarna. Detta innebär att jag själv inte väljer vad som blir kvällsmat, men å andra sidan är det faktiskt jag som väljer hur mycket jag ska äta och proportionerna av kolhydrater/proteiner. Medvetna och hälsosamma val jag kan stå bakom är det jag ska tänka på.

Träning
Jag kommer ha fortsatt svårt att planera in träningspassen, men det gäller att ta till vara på all vardagsmotion. Dessutom har jag bestämt mig för att jag ska få in minst ett löppass och minst ett besök på gymmet för pass eller styrka. Dessutom ska jag göra min vardagsstyrka VARJE dag.

Dokumentation
Jag har väldigt lätt för att binda vätska och samla på mig extra kilo om jag inte sköter mig. Detta innebär att jag nu har gått upp ca 2 kilo på en slarvig vecka, vilket försvinner lika snabbt igen om jag sköter mig. För att se hur detta påverkar mig ska jag ikväll både väga och fotografera för att nästa söndagkväll upprepa proceduren och se hur stor skillnad en vecka kan göra.

Undantag
Jag sätter redan nu ett undantag för fredagen då jag vet att då är det spexfest och om jag då känner för att dricka alkohol eller äta godis så ska jag göra det. Men självklart i rimliga mängder.

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer