Ännu mera mat

Mat. Det är något livsviktigt men samtidigt så laddat. Mat förknippas med så mycket olika saker, inte minst olika sociala sammanhang. Jag hade kunnat skriva hur många inlägg som helst om bara detta ämne. Medans jag nu sitter här och mumsar i mig en bägare med kvarg/grädd-fluff ihoprört med mango och blåbär tänkte jag filosofera lite.

Tidigare har jag testat lite av varje i diet och kosthållning. Vissa saker har funkat bättre än andra. Men jag har aldrig varit så nöjd som jag är nu. Jag vet vad några av er tänker; "Har hon börjat med GI/LCHF?". Jag säger bara nej nej nej nej! Jag vet att det finns väldigt många som förespråkar dessa metoder. De fungerar säkert om man vill tappa vikt. Men är det en hållbar lösning? Båda dessa metoder bygger på förbud. Och är det något jag lärt mig så är det att det inte fungerar med förbud.

För det första tror jag inte på att utesluta en hel näringsgrupp, oavsett vad du utesluter. Du går ner i vikt av näringsbrist men det kanske inte är något att sträva efter? Nä, metoden jag kör på nu heter sunt förnuft. Jag utesluter varken kolhydrater eller fett. Jag försöker att inte hoppa över måltider. Äter minst 3 gånger om dagen, oftast 4. Jag ser till att alltid ha saker hemma så att jag kan slänga ihop ett vettigt mellanmål eller en nyttig lunch.

Ja, jag försöker hålla mig undan bröd. Men inte för att jag är rädd för kolhydraterna, utan för att jag vet att bröd är min svaga punkt. Jag kan inte sluta när jag väl börjat. Och sedan står jag mig inte särskilt länge på det. Jag försöker dimensionera mina måltider med mycket protein och lite kolhydrater och fett. (och då inte lite som i att minimera det utan som att se till att jag får i mig det.) Jag vill få bra träningsresultat och då är en bra och varierad kost en viktig byggsten.


en vanlig ICA-kasse

Men hur vet jag då vad jag ska äta och inte om jag inte har några strikta riktlinjer och regler att följa? Det är inte så svårt. Om jag i mitt huvud börjar komma på anledningar och bortförklarngar till varför det är okej at äta något, då borde jag nog inte äta det. Om jag ska äta ute och jag kan välja mellan pommes och kokt potatis? Inte heller ett svårt val egentligen. Och att undvika socker är inte heller svårt. Inte till det extrema men godis och kakor kan ju undvikas många dagar i veckan. Men det jag är mest stolt över är min minskade alkoholkonsumtion.

Men det jag gillar mest med detta tankesätt och att inte ha några tydliga regler, det är att jag kan inte misslyckas. Man kan äta allt, men inte alltid. Om man går på GI eller LCHF och fuskar titt som tätt med ett glas vin eller en bit tårta, varför då gå på dieten alls?  Nej, jag tror inte på det som en hälsosam livsstil. Mycket möjligt att man går ner i vikt, men är det allt?

Jag letar för tillfället efter bloggar med tips på nyttiga och hälsosamma recept. Men det verkar inte finnas några sådana som inte är GI eller LCHF inriktade? Några tips? Visst bra GI-recept funkar också, man kan ju alltid modifiera dem.
1 Anonym:

skriven

Testa viktväktarna! De har ganska mycket hälsosamma recept, deras metod bygger ju på lite lagom av allt. Inga förbud, mer rekommendationer till varierat och att se till att få med alla delar av kostcirkeln. Dessutom har de sjukt goda recept! Hoppas du hittar något som funkar för dig

2 sofia:

skriven

Man går inte ner i vikt av näringsbrist! KCAL IN OCH KCAL UT hur svårt är det att förstå?

3 Tessan:

skriven

Vilket bra inlägg! Håller med dig om allt du skriver :) Precis så tänker jag också och livet blir så lätt att leva när man inte har några förbud och restriktioner, utan man kan istället göra kloka val och äta det man vet att kroppen mår bra av :)

4 josefin:

skriven

Sofia: Jag förespråkar inte näringsbrist. om du läser HELA inlägget så kanske du förstår min poäng. Om du kollat runt något alls på min blogg så borde du inse att det är bra kost och träning jag förespråkar, hur svårt är det att förstå (för att citera dig själv)

5 Elina:

skriven

http://www.filibabba.blogg.se är mitt tips! :)

6 Tessan:

skriven

Och för att ge ett tips om bloggar med roliga & bra recept så läser jag www.frukostera.se samt www.halsogladje.blogg.se. Riktigt bra =D

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer