Blondinbella-dieten

image78Jag blir ganska irriterad på Blondinbella nu. På hennes blogg har hon nu lagt upp ett helt inlägg om hennes nya kost (mindre kolhydrater och mer fett). Hon har ju helt rätt i att man kan gå ner i vikt av metoden och de är knappast någon humbug-metod... men vissa saker har hon ju fått helt om bakfoten... Exempel:

"Vi människor är ständigt så rädda för fett. Man äter hellre en smörgås utan smör vilket är helt fel då det är smörgåsen som gör dig "tjock" inte fettet!"

snälla lilla blondinbella, det är ju faktiskt inte riktigt så... Det är kombinationen fett och kolhydrater som gör dig tjock, inte enbart kolhydraterna eller enbart fettet. Det är därför många också använder sig av metoden att dra ner på fetterna. Det är nämligen så att Kolhydraterna binder fetterna. Utan kolhydrater binds inte fettet, och utan fett finns inget för kolhydraterna att binda. Så det är inte kolhydraterna i sig som gör dig tjock.

"Visste ni att kolhydrater kan bidra till att man lättare bli deprimerad och känner sig ledsen?"

Detta tycker jag ju själv bara är en väldig självklarhet. Det är ju sedan länge känt att om ens blodsockernivå sjunker blir man okoncentrerad och grinig. Vad är kolhydrater? jo, det är socker... äter man alltså mycket kolhydrater får man en ojämn blodsockernivå vilket leder till att man får fler "dalar" i nivån, och därmed ett sämra humör...

image80
Blondinbella visar sina färdigheter i "matlagning" (källa: http://www.blondinbella.se)


I inlägget ovan står även denna intelligenta kommentar:

"Ja det är klart att jag äter glass eller choklad ibland fastän det är kolhydrater men man måste få unna sig på helger!"

Som jag sa innan är det så att kolhydrater binder fett. Detta innebär att omm man smäller i sig fetter under veckorna och sedan bara äter "liite kolhydrater" under helgen så finns det mycket fett i kroppen som dessa få kolhydrater kan binda. tycker inte jag låter som en bra ide. Om man nu inte vill köra stenhårt på dieten kan jag ju tycka att det kanske då är bättre att bara minska kolhydraterna och inte öka fettet så mkt...

Hoppas någon tyckte detta var intressant. Ett av mina vettigaste inlägg på länge.
1 Jessica:

skriven

Det var jättebra inlägg, visa det för Blondinbella, men hon har säkert en kostexpert anställd!

2 Filosofia:

skriven

Aldrig förstått mig på GI. Och om man äter massa mättat fett kan man lättare på blodproppar och liknande. Blandad kompott ät bäst. Nej, jag köper inte GI (och blonda bella).

Kommentera här:

Foto: Emelie Ohlsson

Här följer ni mig på min väg tillbaka från korsbandsskadad via en operation till mitt aktiva liv. Mitt mål är att under 2016 göra comeback i fotbollsmålet i division 1 och att lyfta tyngre på gymmet än jag någonsin gjort tidigare. Det är en lång väg kvar, men för var dag som går är jag närmare.

Instagram

@Jossefinast

Länkar

Tabell och resultat - Div 1 Södra Götaland, damer